Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2013 r., sygn. I OSK 2007/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie NSA Jolanta Rajewska del. WSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Protokolant asystent sędziego Marta Sikorska po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 maja 2013 r. sygn. akt II SA/Po 124/13 w sprawie ze skargi Gminy L. na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, wyrokiem z 8 maja 2013 r., sygn. akt II SA/Po 124/132, oddalił skargę Gminy L. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z [...] listopada 2012 r., nr [...] w przedmiocie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał na następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
Zarządzeniem z [...] marca 2012 r., nr [...] Wójt Gminy L. ogłosił konkurs na stanowisko Dyrektora Przedszkola "[...]". Zarządzeniem nr [...], wydanym [...] kwietnia 2012 r., Wójt Gminy L. odstąpił od ogłoszonego konkursu, a następnie [...] września 2012 r., na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) oraz art. 36a ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, wydał zarządzenie nr [...] w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora Przedszkola "[...]" w L. na okres 10 miesięcy, tj. od 1 września 2012 r. do 30 czerwca 2013 r.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z [...] listopada 2012 r., nr [...], Wojewoda [...], na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdził nieważność zarządzenia z [...] września 2012 r. ze względu na istotne naruszenie prawa.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego organ wyjaśnił, że powierzenie stanowiska w szkołach i placówkach publicznych następuje w drodze obligatoryjnego konkursu, od którego odstąpić można jedynie wyjątkowo. Wyłonionemu w ten sposób kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska. Zgodnie z art. 36a ust. 4 ustawy o systemie oświaty odstąpienie od konkursu dotyczy jedynie przypadku, gdy nie zgłosi się żaden kandydat, bądź też żaden kandydat nie zostanie wyłoniony. Niedopuszczalne jest zatem powierzenie stanowiska dyrektora bez przeprowadzania konkursu, przy czym złożenie oferty choćby przez jednego kandydata obliguje organ prowadzący do dokonania jego pełnej oceny merytorycznej wraz z głosowaniem nad kandydaturą. Tym samym powierzenie stanowiska dyrektora z pominięciem procedury konkursowej ma charakter wyjątkowy i nie znajdowało zastosowania w rozpatrywanej sprawie. Z treści zarządzenia z [...] września 2012 r. oraz wyjaśnień Wójta Gminy L. wynika, że podstawę wydania wymienionego zarządzenia stanowił art. 36a ust. 5 ww. ustawy. Niemniej, podany przepis wskazuje, że powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora nie jest równoznaczne z powierzeniem stanowiska dyrektora. Powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora ma bowiem jedynie charakter czasowy, gdyż mandat ten wygasa z mocy samego prawa z chwilą powierzenia stanowiska dyrektora. Ponadto, art. 36 ust. 5 tejże ustawy przesądza, że pierwszeństwo przy powierzaniu pełnienia obowiązków dyrektora przypada bezwzględnie wicedyrektorowi, a dopiero w razie braku wicedyrektora organ prowadzący może powierzyć pełnienie wspomnianych obowiązków nauczycielowi danej szkoły lub placówki. W konsekwencji doszło do naruszenia prawa przez Wójta Gminy L., który powierzył stanowisko dyrektora zamiast powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora. Nadto Wojewoda [...] zauważył, że w chwili wydawania zarządzenia z [...] września 2012 r. w przedszkolu zatrudniony był wicedyrektor, wobec czego to właśnie temu podmiotowi należało ewentualnie powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora. Co więcej, z informacji zawartych w załączniku do pisma radnych Rady Gminy L. z 20 września 2012 r. wynika, że w ramach procedury konkursowej wpłynęły stosowne oferty, a zatem nie było w ogóle podstaw do sięgania do art. 36a ust. 5 ustawy o systemie oświaty. Ustalenia te potwierdza dodatkowo Wójt Gminy L., podnosząc w piśmie z 29 października 2012 r., że odstąpienie od przeprowadzania konkursu miało podłoże ekonomiczne i wiązało się z problemami finansowymi, mającymi swe źródło w obniżeniu subwencji oświatowej. Takie uzasadnienie nie wystarcza jednak do pominięcia procedury konkursowej, wobec czego nie powinno ulegać wątpliwości, że zarządzenie z [...] września 2012 r. należało wyeliminować z obrotu prawnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty