14.11.2013

Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. II OSK 2504/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Bujko Sędziowie NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz NSA Leszek Kamiński (spr.) Protokolant asystent sędziego Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2013r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M. S. i R. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II SA/Op 161/13 w sprawie ze skargi Gminy Turawa na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 7 lutego 2013 r. nr IN.V.7821.5.2012.MBA w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Op 161/13 po rozpoznaniu skargi Gminy Turawa na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 7 lutego 2013 r., nr IN.V.7821.5.2012.MBA w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, uchylił zaskarżoną decyzję.

W motywach wyroku Sąd powołał następujący stan faktyczny i prawny sprawy:

Decyzją z dnia 25 września 2012 r., nr 4/2012, Starosta Opolski, po ponownym rozpatrzeniu sprawy - wskutek uchylenia wcześniejszego rozstrzygnięcia tego organu decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 15 czerwca 2012 r., nr IN.V.7821.2.2012.MK - z wniosku inwestora Wójta Gminy Turawa z dnia 28 grudnia 2011 r., zmienionego w dniu 14 lipca 2012 r., zezwolił na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi gminnej w miejscowości Węgry na działkach wymienionych w decyzji (pkt I). Jednocześnie organ określił warunki realizacji inwestycji drogowej, w tym: wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii; określenie linii rozgraniczających teren (załącznik nr 3); warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa; wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich. Organ zatwierdził również projekt budowlany przedmiotowej inwestycji określony załącznikiem nr 1 i 2. Ponadto ustalił szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych i nałożył obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz dokonania przebudowy istniejącej sieci uzbrojenia terenu - przełożenie linii napowietrznej n/n i przyłączy istniejących oraz przestawienia słupów. Organ zobowiązał również inwestora do dokonania określonych czynności, w tym m.in. do uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. W pkt II decyzji Starosta zatwierdził projekty podziału nieruchomości, w tym działki położonej w miejscowości Węgry nr ...25 k.m. 3 o powierzchni 1250 m² na działki: nr ... o powierzchni 0129 m², nr ... o powierzchni 1121 m² oraz działki położonej w miejscowości Węgry nr ... k.m. 3 o powierzchni 1250 m² na działki: nr ... o powierzchni 0116 m² i nr ... o powierzchni 1134 m². W pkt III decyzji organ stwierdził nabycie z mocy prawa na rzecz Gminy Turawa nieruchomości przeznaczonych pod budowę przedmiotowej drogi. Końcowo podał, że decyzja stanowi podstawę do dokonania wpisów w księgach wieczystych i katastrze nieruchomości. Natomiast odszkodowania za nabyte nieruchomości ustalone zostaną odrębną decyzją. Przedmiotowe rozstrzygnięcie wydane zostało na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 193, poz. 1194, ze zm.), zwanej dalej specustawą drogową, ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623, ze zm.), zw. dalej Prawem budowlanym oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267), zw. dalej k.p.a. W uzasadnieniu decyzji organ podał, że przedstawiony projekt budowlany posiada wymagane przepisami szczególnymi opinie, uzgodnienia, pozwolenia. Ponadto inwestor stosownie do wezwania organu z dnia 12 lipca 2012 r. wprowadził do projektu budowalnego oraz wniosku zmiany w zakresie: przedłożenia wniosku uwzględniającego nazwę inwestora - zarządcy drogi Wójta Gminy Turawa; wykazania w dokumentacji projektowej jaką funkcję ma pełnić nowa droga w sieci drogowej oraz czy będzie posiadać odpowiednie parametry techniczne, tak aby można było uznać, że zostanie zaliczona do dróg publicznych; poprawnego określenia linii rozgraniczających teren, które zgodnie z art. 12 ust. 2 specustawy drogowej stanowią linie podziału nieruchomości oraz wykazania, czy dla zrealizowania przedmiotowej budowy drogi gminnej jest niezbędna cała nieruchomość gruntowa oznaczona jako działka nr 872/124 wraz z określeniem prac budowlanych w szczególności w jej części usytuowanej wzdłuż drogi powiatowej (ul. ...). Poza tym organ wyjaśnił, że złożone w toku prowadzonego postępowania administracyjnego uwagi M. S. podważały w większości zasadność i celowość planowanej inwestycji drogowej. Tym samym organ nie miał kompetencji do ich rozpatrzenia bowiem, jako organ administracji architektoniczno-budowlanej, oceniał wniosek inwestora i załączony projekt wyłącznie w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami, a nie w zakresie zasadności zamierzenia inwestycyjnego. Natomiast pozostałe zastrzeżenia i uwagi M. S. nie znalazły potwierdzenia w aktach sprawy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp