Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2013 r., sygn. I OSK 895/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędzia del. NSA Jacek Hyla Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gdańskiej Infrastruktury W. Sp. z.o.o. w Gdańsku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 23 stycznia 2013 r. sygn. akt II SA/Gd 734/12 w sprawie ze skargi J. G. na decyzję Gdańskiej Infrastruktury W. Sp. z.o.o. w Gdańsku z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gdańskiej Infrastruktury W. Sp. z.o.o. w Gdańsku na rzecz J. G. kwotę 444 (czterysta czterdzieści cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 stycznia 2013 r., sygn. akt II SA/Gd 734/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił decyzje G. Sp. z o.o. w Gdańsku z dnia [...] października 2012 r. i z dnia [...] września 2012 r. oraz zasądził na rzecz J. G. zwrot kosztów postępowania.
W uzasadnieniu tegoż wyroku Sąd podał, że pismem z dnia 18 września 2012 r. J. G. zwrócił się do G. Spółki z o.o. w Gdańsku, w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm., błędnie oznaczony jako Dz. U. z 2010 r., nr 113, poz. 759), z wnioskiem o "zapoznanie się i skserowanie dokumentacji związanej z budową Ujęcia i Stacji Uzdatniania Wody Lipce w Gdańsku przy ul. Niegowskiej", obiektu zrealizowanego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. W odpowiedzi na wniosek G. Sp. z o.o. w Gdańsku decyzją z dnia [...] września 2012 r. odmówiła udzielenia żądanej informacji. Uznała, że żądanie dotyczy informacji publicznej przetworzonej i, powołując na przepis art. 3 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r., wskazała że wnioskodawca nie wykazał, iż żądane informacje są szczególnie istotne dla interesu publicznego. W jej ocenie realizacja wniosku wymaga uprzedniego skompletowania dokumentów oraz zbadania, czy nie zawierają one danych osobowych bądź tajemnicy przedsiębiorstwa i z tego wywiodła, że informacja ma charakter przetworzony. Część żądanych informacji może naruszać tajemnicę handlową kontrahentów G., a nadto sprawdzenie każdego z tak dużej ilości dokumentów pod kątem istnienia danych chronionych wymaga poważnego wysiłku przy przetwarzaniu danych. Powołała się przy tym na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 stycznia 2011 r., sygn. akt I OSK 440/10. W piśmie z dnia 11 października 2012 r. J. G., na podstawie art. 16 ust. 2 i art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy. W jego uzasadnieniu dowodził, że żądana informacja ma charakter informacji publicznej, która nie stanowi informacji przetworzonej, co ma wynikać m.in. z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 sierpnia 2011 r., sygn. akt I OSK 976/11. Zakwestionował również konkluzję, że sporne dokumenty zawierają tajemnice przedsiębiorstwa, odwołując się do definicji tego pojęcia sformułowanej w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r., nr 153, poz. 1503 ze zm.). Rozpatrując sprawę ponownie G. Spółka z o.o. w Gdańsku decyzją z dnia [...] października 2012 r. podtrzymała dotychczasowe stanowisko w sprawie. Poinformowała także o odmowie rezygnacji przez podmioty, których dotyczy żądanie, z zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty