Wyrok NSA z dnia 18 września 2013 r., sygn. II OSK 939/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia del. NSA Leszek Kiermaszek (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Marcin Kowalski po rozpoznaniu w dniu 18 września 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Kierownika Urzędu Do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 24 stycznia 2012 r. sygn. akt II SA/Łd 931/11 w sprawie ze skargi J. B. na decyzję Kierownika Urzędu Do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie uprawnienia do świadczenia pieniężnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 24 stycznia 2012 r., sygn. akt II SA/Łd 931/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] lipca 2011 r., nr [...] i poprzedzającą ją decyzję tego organu z dnia [...] marca 2011 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania J. B. świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej przez III Rzeszę.
Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach sprawy.
Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych po raz pierwszy odmówił J. B. wspomnianego świadczenia decyzją z dnia
[...] marca 2010 r., nr [...], którą następnie utrzymał
w mocy decyzją z dnia [...] maja 2010 r., nr [...]. W obu decyzjach organ, powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia
16 grudnia 2009 r., sygn. akt K 49/07 (Dz. U. Nr 220, poz. 1734), podkreślił, że w jej sytuacji nie zachodziły przesłanki przewidziane w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia
31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. Nr 87, poz. 395 ze zm., dalej powoływana jako "ustawa"). Jej matka, K. W., wykonywała bowiem pracę przymusową w pobliżu miejsca stałego zamieszkania, tj. w miejscowości L., położonej w odległości 11 km od miejscowości K., miejsca urodzenia strony, więc nie była deportowana do pracy przymusowej. Praca ta nie przybrała zatem dotkliwej formy, o której mowa w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego w wyroku z dnia 16 grudnia 2009 r., gdyż nie była połączona
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty