Wyrok NSA z dnia 10 września 2013 r., sygn. I OSK 1427/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Wiśniewska sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska Protokolant sekretarz sądowy Małgorzata Kamińska po rozpoznaniu w dniu 10 września 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 64/12 w sprawie ze skargi E. L. i M. M. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] listopada 2011 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia przejścia na rzecz Skarbu Państwa własności nieruchomości 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od E. L. i M. M. na rzecz Ministra Finansów kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I OSK 1427/12
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 marca 2012 r., IV SA/Wa 64/12 uchylił decyzję Ministra Finansów z [...] listopada 2011 r., nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Ministra Finansów z dnia [...] lutego 2011 r. znak [...] w przedmiocie stwierdzenia przejścia na rzecz Skarbu Państwa własności nieruchomości.
W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że organ orzekający prawidłowo ocenił spełnienie przez M. W. i M. M. ustawowej przesłanki traktowania ich za obywateli USA w 1960 r. na potrzeby zastosowania wobec nich ustawy z 9 kwietnia 1968 r. o dokonywaniu w księgach wieczystych wpisów na rzecz Skarbu Państwa w oparciu o międzynarodowe umowy o uregulowaniu roszczeń finansowych (Dz. U. Nr 12, poz. 65). Fakt przysługiwania im obywatelstwa USA nie był kwestionowany w postępowaniu przed Komisją amerykańską przy ubieganiu się o odszkodowanie na podstawie umowy z 16 lipca 1960 r. między Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dotyczącym roszczeń obywateli Stanów Zjednoczonych. Nie można zatem z okoliczności przysługiwania im także obywatelstwa polskiego wywodzić skutku w postaci braku zastosowania wobec nich ustawy z 9 kwietnia 1968 r., skoro skutkiem takiego działania byłoby zachowanie przez nie praw do nieruchomości, za które ubiegały się o odszkodowanie z tytułu utraty tych nieruchomości. Takiemu rozumieniu traktowania M. W. za obywatela USA dla potrzeb stosowania powołanej ustawy z dnia 9 kwietnia 1968 r. dał wyraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 maja 2007 r., I OSK 947/06 dotyczącym decyzji Ministra Finansów wydanej na podstawie tej ustawy wobec nieruchomości położonej w Gdyni Przy ul. [...]. Pogląd ten należy w niniejszej sprawie odnieść także wobec M. A. M., jako uprzedniej współwłaścicielki nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. [A], obok M. W., gdyż obie te osoby wystąpiły w przeszłości do Komisji amerykańskiej o odszkodowanie za tę nieruchomość na podstawie umowy z 16 lipca 1960 r. między Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dotyczącym roszczeń obywateli Stanów Zjednoczonych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty