Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2013 r., sygn. I OSK 3056/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) sędzia NSA Ewa Dzbeńska sędzia del. WSA Iwona Kosińska Protokolant starszy asystent sędziego Kamil Buliński po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 lutego 2012 r. sygn. akt IV SA/Wr 795/11 w sprawie ze skargi B. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia [...] września 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania.
Uzasadnienie
I OSK 3056/12
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. IV SA/Wr 795/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu po rozpoznaniu skargi B. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia [...] września 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego - uchylił decyzję organów obu instancji.
W uzasadnieniu wyroku podano, że decyzją z dnia [...] września 2011 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Legnicy, po rozpatrzeniu odwołania B. S. od decyzji z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...], wydanej przez działającego z upoważnienia Wójta Gminy P. - Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w P. w sprawie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego na T. S. - utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu powyższej decyzji podano, że podstawę materialnoprawną do orzekania w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego stanowią przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., nr 139, poz. 992, z późn. zm.) Wskazano, że w decyzji organu I instancji, jako podstawę odmownego załatwienia wniosku strony wskazano przepis art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a) ustawy, zgodnie z którym świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba wymagająca opieki pozostaje w związku małżeńskim. Wskazano, że na interpretację przepisu art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a) ustawy o świadczeniach rodzinnych wpływ ma wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 lipca 2008r. sygn. akt P 27/02 (Dz. U. nr 138, poz. 872). W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim uniemożliwia nabycie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego obciążonej obowiązkiem alimentacyjnym osobie zdolnej do pracy, niezatrudnionej ze względu na konieczność sprawowania opieki nad innym niż jej dziecko niepełnosprawnym członkiem rodziny, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał Konstytucyjny stwierdził m.in., że w art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, mamy do czynienia z pominięciem legislacyjnym, zawężającym - w sposób niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji - krąg osób uprawnionych do nabycia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Zaskarżony art. 17 ust. 1 ustawy pomija bowiem możliwość nabycia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego przez osoby rezygnujące z aktywności zawodowej ze względu na konieczność sprawowania opieki nad innym niż jej dziecko niepełnosprawnym członkiem rodziny, wobec którego obciążone są obowiązkiem alimentacyjnym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty