Wyrok NSA z dnia 12 marca 2013 r., sygn. I OSK 2213/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jan Paweł Tarno, Sędzia NSA Joanna Banasiewicz, Sędzia del. WSA Iwona Kosińska (spr.), Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka, po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 12 czerwca 2012 r., sygn. akt II SA/Ol 307/12 w sprawie ze skargi [...] spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w O. na zarządzenie Starosty Ostródzkiego z dnia 22 kwietnia 2010 r., nr 17/2010 w przedmiocie wprowadzenia zmiany w organizacji ruchu na drogach powiatowych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 12 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Ol 307/12, po rozpatrzeniu skargi [...] sp. z o.o. w. O. na zarządzenie Starosty Ostródzkiego z dnia 22 kwietnia 2010 r., nr 17/2010 w przedmiocie wprowadzenia zmiany w organizacji ruchu na drogach powiatowych, oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:
Zarządzeniem z dnia 22 kwietnia 2010 r. nr 17/2010 Starosta Ostródzki, działając na wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Ostródzie wprowadził ograniczenie tonażu do 18 ton, oznakowane znakiem pionowym B-18, na drodze 1965N Zawroty - Szeląg na odcinku od m. Zawroty do m. Ruś oraz na drodze powiatowej 1219N Bramka - Tarda - Miłomłyn - Samborowo na odcinku od m. Bramki (za skrzyżowaniem z drogami gminnymi) do m. Miłomłyn (do skrzyżowania z ulicą Jarzębinową). Zmiana organizacji ruchu związana była ze złym stanem nawierzchni zagrażającym użytkownikom tych dróg, na których zaobserwowano wzmożony ruch pojazdów wysokotonażowych.
Spółka [...] pismem z dnia 7 maja 2010 r. wezwała Starostę, w trybie art. 87 ust. 1 i art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, ze zm.), do usunięcia naruszenia prawa polegającego na wprowadzeniu ograniczenia w tonażu na wymienionych powyżej drogach powiatowych. Spółka wskazała przy tym, że ograniczenie to zostało wprowadzone z naruszeniem prawa i nie uwzględnia skutków wprowadzonych zmian w postaci utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w Zakładzie [A] w Ż. R. W odpowiedzi na to wezwanie Starosta stwierdził brak podstaw do jego uwzględnienia podając, że Spółka nie wykazała naruszenia swojego interesu prawnego, a organ zarządzający ruchem jest uprawniony do wprowadzenia ograniczenia w tonażu pojazdów celem ochrony drogi przed zniszczeniem. W tej sytuacji Spółka złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę, w której zarzuciła, że powołany w zarządzeniu Starosty art. 10 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym jest przepisem ogólnym o charakterze kompetencyjnym, określającym organ zarządzający ruchem na drogach powiatowych i gminnych i nie może stanowić podstawy materialnoprawnej do wprowadzonej zmiany organizacji ruchu. Zdaniem Spółki Starosta wprowadzając zmianę organizacji ruchu naruszył przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177, poz. 1729). Wprowadzona zmiana w organizacji ruchu narusza interes prawny Spółki, gdyż uniemożliwia prowadzenie racjonalnej ekonomicznie działalności gospodarczej, co z kolei narusza konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej, o której mowa w art. 20 Konstytucji RP. Po rozpoznaniu złożonej skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 15 października 2010 r. sygn. akt II SA/Ol 722/10 uchylił zaskarżone zarządzenie Starosty przyjmując, że źródłem interesu prawnego Spółki w jego zaskarżeniu są ogólne normy prawne gwarantujące swobodne prowadzenie działalności gospodarczej, w tym art. 20 i art. 22 Konstytucji, jak również art. 6 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W ocenie Sądu I instancji za uznaniem interesu prawnego Spółki w zaskarżeniu tego zarządzenia przemawia także art. 45 i art. 77 ust. 2 Konstytucji. Jednakże Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 14 kwietnia 2011 r. sygn. akt I OSK 5/11, po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Starosty Ostródzkiego, uchylił powyższy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie oraz przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Po ponownym rozpatrzeniu skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 7 lipca 2011 r. sygn. akt II SA/Ol 374/11, oddalił skargę Spółki uznając, że Spółka nie wykazała dotychczas istnieniem po jej stronie interesu prawnego, którego naruszenie uprawniałoby ją do skutecznego zaskarżenia zarządzenia Starosty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty