Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2013 r., sygn. I GSK 1211/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Protokolant Karol Sienkiewicz po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej V. A. P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 101/13 w sprawie ze skargi V. A. P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] października 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 czerwca 2013 r. o sygn. V SA/Wa 101/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] października 2011 r. o nr [...]w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym.
Sąd I instancji przyjął, że złożony wniosek z dnia [...] maja 2006 r. na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) o określenie wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku akcyzowego od importu samochodów wykazanych w zgłoszeniu celnym z dnia [...] września 2001 r. o nr [...] samochodu marki [...] zgłoszony do procedury dopuszczenia do obrotu na polskim obszarze celnym klasyfikowany do kodu PCN 8703 23 19 0 ze stawką celną 0%, stawką akcyzy 6,4% i stawką podatku od towarów i usług VAT w wysokości 22%, należało rozpoznać odmownie, gdyż nadpłata w podatku tym nie nastąpiła.
W ocenie Sądu I instancji na gruncie przepisów podatkowych pojazdy te objęte są podatkiem akcyzowym, gdyż zostały wymienione w załączniku nr 6 w pozycji 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.), a także występują w pozycji 171 załącznika nr 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 grudnia 1999 r. oraz w pozycji 4 załącznika nr 1 i pozycji 25 załącznika nr 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2000 r. (określającego stawki akcyzy). Wskazanie w pozycji 25 załącznika nr 3 powyższego rozporządzenia z 22 grudnia 2000 r. symbolu ex przy kodzie 8703 nie powoduje, że sporne pojazdy nie są objęte akcyzą. Wskazuje jedynie, że nie wszystkie pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne są objęte akcyzą, co ma miejsce w przypadku (quady) nie są objęte akcyzą, a są klasyfikowane do pozycji 8703. Prawidłowo zatem Minister Finansów wykonał delegację ustawową i nie objął akcyzą całej pozycji 8703 PCN. Tym samym zarzut naruszenia § 1 powyższego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1999 r. w związku z art. 54 ust. 2 ustawy o VAT jest bezpodstawny, gdyż przedmiotowe samochody zostały ujęte w poz. 171 załącznika nr 4 do wyżej wymienionego rozporządzenia, jako wyroby akcyzowe wymienione w pozycji 5 załącznika nr 6 do ustawy o VAT. Bezzasadny jest także zarzut naruszenia art. 34 ust. 1 w związku z art. 54 ust. 2 ustawy o VAT poprzez niewłaściwe jego zastosowanie oraz odmową zastosowania pozycji 5 załącznika nr 6 do ustawy o VAT oraz zarzut naruszenia art. 92 i art. 217 Konstytucji RP.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty