10.10.2013 Podatki

Wyrok NSA z dnia 10 października 2013 r., sygn. I GSK 732/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska - Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant Marta Zawadzka po rozpoznaniu w dniu 10 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 20 stycznia 2011 r. sygn. akt III SA/Po 712/10 w sprawie ze skargi M. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 20 stycznia 2011 r., sygn. akt III SA/Po 712/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. oddalił skargę M. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] czerwca 2008 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za poszczególne i wszystkie miesiące 2004 r.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. decyzją z dnia [...] października 2006 r. określił dla M. B. właściciela Zakładu Usługowo-Handlowo-Produkcyjnego w K. (dalej: skarżący) zobowiązanie podatkowe za miesiące od stycznia do grudnia 2004 r.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że skarżący w ramach prowadzonej firmy zajmował się między innymi sprzedażą oleju opałowego głównie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a sprzedaż była dokumentowana na bieżąco fakturami VAT lub paragonami fiskalnymi, do których dołączano specjalne oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze (tzw. "atesty"). W oparciu o § 6 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2003 r., Nr 221, poz. 2196 z późń. zm., dalej: "rozporządzenie z 2003 r.") w okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. oświadczenie winno zawierać poza imieniem, nazwiskiem, adresem zamieszkania nabywcy i ilością nabywanego oleju opałowego także określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych i miejsca ich usytuowania oraz wskazanie ich rodzaju i typu. Ponadto dokument ten powinien zawierać datę i miejsce jego wystawienia oraz podpis składającego oświadczenie. Natomiast w okresie od dnia 1 maja 2004 do dnia 31 grudnia 2004 r. według § 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 87, poz. 825 z późn. zm., dalej: "rozporządzenie z 2004 r.") - obowiązującego od dnia 1 maja 2004 r. - oświadczenia winny zawierać również PESEL i NIP nabywcy. W toku czynności kontrolnych w dniu 18 maja 2006 r. zabezpieczono, będące w posiadaniu podatnika, oświadczenia ("atesty") wraz z paragonami fiskalnymi dokumentującymi sprzedaż rejestrowaną przy pomocy kasy fiskalnej. Organ uznał, że zakwestionowane oświadczenia nie spełniały obligatoryjnych wymogów wskazanych w powołanych przepisach rozporządzenia, gdyż nie zawierały określenia liczby posiadanych urządzeń grzewczych, ich adresu, rodzaju i typu, a oświadczenia wystawione po dniu 1 maja 2004 r. nie zawierały numerów PESEL i NIP. Dwa atesty o nr 42: z dnia 19 czerwca 2004 r. na ilość 3.260 l oleju opałowego i z dnia 20 czerwca 2004 r. na ilość 2.850 l oleju, a także atest nr 83 z dnia 21 września 2004 r. na ilość 1.500 l oleju nie zawierały w ogóle imienia i nazwiska, ani podpisu nabywcy, co w sposób oczywisty uniemożliwiało dokonywanie weryfikacji zawartych w nim oświadczeń. Zabezpieczone oświadczenia nosiły ponadto ślady oczywistych przeróbek co do ilości nabywanego oleju opałowego i ceny zakupu. Według zeznań większości świadków (nabywców) oświadczenia zostały przerobione poprzez dopisanie cyfry zero do rzeczywistej ilości zakupionego oleju opałowego, bądź też poprzez przerobienie liczby określającej ilość oleju opałowego w litrach i jego wartość. Odnośnie dokumentów wystawionych na nazwisko K. W., na adres K., ul. K. W., z dnia 23 czerwca 2004 r. (atest nr 43) i 27 listopada 2004 r. (atest nr 104) na ilość po 5000 l każdy organ uzyskał informację, iż osoba o takim nazwisku nie figuruje w bazie ewidencji ludności miasta K. Ponadto część świadków nie rozpoznała swojego podpisu na zabezpieczonych oświadczeniach. Zatem oświadczenia te nie mogły stanowić przesłanki do zastosowania odpowiednich preferencji podatkowych wobec czego należało zastosować podwyższoną stawkę podatku akcyzowego (1014 zł za 1000l).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty