11.09.2013

Wyrok NSA z dnia 11 września 2013 r., sygn. II GSK 765/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała Sędziowie NSA Stanisław Gronowski Małgorzata Korycińska (spr.) Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 11 września 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Pracy i Polityki Społecznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 19 stycznia 2012 r. sygn. akt V SA/Wa 1899/11 w sprawie ze skargi J. Spółki z o.o. w W. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza od J. Spółki z o.o. w W. na rzecz Ministra Pracy i Polityki Społecznej kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem objętym skargą kasacyjną uwzględnił skargę J. Spółki z o.o. w W. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] lipca 2011 r. w przedmiocie odmowy wypłaty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, uchylając zaskarżoną decyzję.

Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:

wnioskami Wn-D skarżąca spółka zwróciła się do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za miesiące wrzesień, października i listopada 2010 r. Wnioski zostały uzupełnione przez złożenie sprawozdań finansowych za lata 2007, 2008 i 2009.

Decyzją z dnia [...] maja 2011 r. Prezes Zarządu FRON odmówił wypłaty dofinansowania. Decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] lipca 2011 r.. W jej uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że pomoc ze środków Funduszu nie może zostać udzielona lub wypłacona pracodawcy wykonującemu działalność gospodarczą, znajdującego się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa unijnego dotyczących udzielania pomocy publicznej. Z informacji zawartych we wnioskach, dokumentach finansowych oraz formularzu informacyjnym wynikało, że skarżąca w dacie składania wniosków była przedsiębiorstwem zagrożonym w rozumieniu art. 1 ust. 7 lit. a) i c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz. U. UE. L. 2008. 214.3, dalej: rozporządzenie nr 800/2008). Wartość niepokrytych strat spółki przekraczała bowiem 50% wysokości kapitału zarejestrowanego w tym wysokość straty w ciągu ostatnich 12 miesięcy przewyższała 25% wysokości tego kapitału. Spółka spełniała również kryteria kwalifikujące do objęcia jej postępowaniem upadłościowym. Organ wskazał również, że organ I instancji nie mógł odnosić się do informacji dotyczących wartości zobowiązań i aktywów zawartych w załączonych do wniosków sprawozdań finansowych. Mógł natomiast oprzeć się przede wszystkim na oświadczeniach strony zawartych w formularzach informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc. Podkreślił, że przy rozpoznawaniu sprawy badana jest sytuacja ekonomiczna strony na dzień złożenia przez nią wniosku o udzielenie pomocy, ewentualna poprawa sytuacji ekonomicznej, na którą wskazywała skarżąca, po dniu złożenia wniosku nie miała wpływu na dokonane rozstrzygnięcia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne