Wyrok NSA z dnia 15 maja 2013 r., sygn. II GSK 444/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia del. WSA Dariusz Dudra (spr.) Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2013 r. skargi kasacyjnej W. F. Spółki z o.o. w likwidacji w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 17 listopada 2011 r. sygn. akt III SA/Wr 251/11 w sprawie ze skargi W. F. S. z o.o. w likwidacji w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 17 listopada 2011, sygn. akt III SA/Wr 251/11 oddalił skargę [...] z o.o. w likwidacji z siedzibą w W. na decyzję [...] z o.o. w likwidacji w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z [...] lutego 2011 r. nr SKO [...] w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia, z następującym uzasadnieniem.
Decyzją pierwszoinstancyjną z dnia [...] czerwca 2010 r., Nr [...], nałożono na Spółkę karę pieniężną, w łącznej wysokości [...] zł, za zajęcie pasa drogowego ul. [...] we W. (droga powiatowa), poprzez umieszczenie reklamy na siatce ochronnej rusztowania podwieszonego na elewacji budynku w pasie drogowym ul. [...] we W. bez zezwolenia zarządcy drogi. Okres zajęcia pasa drogowego obejmował okres od [...] września 2009 r. do [...] grudnia 2009 r. z wyjątkami (łącznie [...] dni). Powierzchnia reklamy wynosiła [...] m2, a stawka opłaty wynosiła [...] zł za m², która z uwagi na brak zezwolenia została przemnożona razy [...].
Orzekając na skutek odwołania Skarżącej Spółki, Samorządowe Kolegium Odwoławcze we W. decyzją z [...] lutego 2011 r. utrzymało zaskarżoną decyzję pierwszoinstancyjną w mocy.
W uzasadnieniu organ podkreślił, że ustawodawca wprowadził względny zakaz zajmowania pasa drogowego, którego względność polega na tym, że na mocy decyzji właściwego podmiotu zarządzającego drogą, zakaz ten może zostać uchylony na czas określony. Decyzja podmiotu zarządzającego drogą ma charakter konstytutywny, czyli przyznający uprawnienie podmiotowi, który wystąpił o udzielenie zgody na zajęcie pasa drogowego. Celem ochrony tej zasady ustawodawca wprowadził opłaty natury sankcyjnej na podmioty, które zajmują pas drogowy bez pozwolenia zarządcy, lub zajmują go mimo upływu terminu, na jaki uzyskali zezwolenie. Skoro zatem w rozpatrywanej sprawie organ pierwszej instancji ustalił, że strona zajmowała pas drogowy ulicy [...] bez stosownego zezwolenia przez 84 dni to przyjąć należy, że zobowiązany był do wszczęcia z urzędu postępowania w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za zajmowanie pasa drogowego bez zezwolenia. Ustawodawca nie pozostawił zarządcy drogi wyboru w zakresie możliwości wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kary, czyniąc to obowiązkiem organu zarządzającego drogą publiczną. Ustawodawca nie pozostawił nadto elementu uznania administracyjnego w zakresie sposobu obliczenia wysokości kary, który jest uzależniony tylko od takich czynników, jak powierzchnia zajętego pasa oraz czas trwania zajęcia, a w zakresie stawki opłaty - od postanowień uchwały rady gminy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty