Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2013 r., sygn. II GSK 2309/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia del. WSA Izabela Głowacka-Klimas Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 czerwca 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 313/11 w sprawie ze skargi J. R. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie przyznania płatności bezpośrednich do gruntów rolnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 2 czerwca 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 313/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] grudnia 2010 r. o nr [...] (znak [...]) w sprawie ze skargi [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji o przyznaniu płatności bezpośrednich do gruntów rolnych. Orzekł także o zwrocie kosztów postępowania sądowego jak też o niepodleganiu wykonania zaskarżonej decyzji do czasu uprawomocnienia się wyroku.
Sąd I instancji przyjął, że po przeprowadzeniu uzupełniającego postępowania wyjaśniającego należy wyjaśnić zagadnienia związane z przekazaniem gospodarstwa rolnego. Chodzi o daty kiedy to miało miejsce, skoro z decyzji organu II instancji wynika, że w dniu [...] stycznia 2005 r. [...] przejął od [...] działkę o nr [...] zakwalifikowanej do przyznania płatności. Natomiast nie wiadomo, kiedy znalazły się w posiadaniu obdarowanego pozostałe działki. Z § 8 aktu notarialnego wynika tylko tyle, że grunty będące przedmiotem darowizny, znalazły się w posiadaniu obdarowanego jeszcze przed jego sporządzeniem i podpisaniem. W tym ostatnim zakresie należy przeprowadzić uzupełniające postępowanie (poprzez przesłuchanie stron umowy) i wydać stosowną decyzję uwzględniając linię orzecznictwa sądów administracyjnych. Wynika to z treści art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru (Dz.U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40 ze zm.), że warunkiem otrzymania przez producenta rolnego płatności obszarowej jest spełnienie kumulatywnie trzech przesłanek: wykazanie faktu posiadania gospodarstwa rolnego, utrzymanie gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska oraz wykazanie łącznej powierzchni działek rolnych kwalifikujących się do objęcia płatnościami bezpośrednimi nie mniejszej niż 1 ha.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty