Postanowienie NSA z dnia 17 lipca 2013 r., sygn. II FZ 374/13
Zawieszenie/podjęcie postępowania
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2013 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej zażalenia Dyrektora Izby Skarbowej w K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 maja 2013 r., sygn. akt I SA/Gl 910/09 w przedmiocie odmowy podjęcia zawieszonego postępowania w sprawie ze skargi A. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 sierpnia 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2002 od dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodu postanawia uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
U Z A S A D N I E N I E
Postanowieniem z dnia 6 maja 2013 r. sygn. akt I SA/Gl 910/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej jako: "WSA") odmówił Dyrektorowi Izby Skarbowej (dalej jako: "Dyrektor IS") podjęcia zawieszonego postępowania w sprawie ze skargi A. B. (dalej również jako: "skarżąca") na decyzję Dyrektora IS w przedmiocie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych za 2002 r. Postanowieniem z dnia 28 czerwca 2010 r. WSA, działając na podstawie art. 125 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., obecnie: t. j. - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), określanej dalej, jako "p.p.s.a"., zawiesił postępowanie w niniejszej sprawie do czasu zakończenia postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie o sygn. akt SK 18/09. W uzasadnieniu swego orzeczenia WSA wyjaśnił, że przedmiotem wskazanego postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym jest kwestia zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. - Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w oparciu o który wydano zarówno decyzję zaskarżoną w niniejszej sprawie, jak i poprzedzające ją rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji, ustalające wysokość zobowiązania podatkowego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych. Sąd podkreślił nadto, że równoczesne spełnienie przesłanek zawieszenia postępowania z urzędu i na zgodny wniosek stron determinuje konieczność zawieszenia postępowania z urzędu. W ten sposób nawiązał do okoliczności, jaką było złożenie przez skarżącą wniosku o zawieszenie postępowania, co zyskało aprobatę organu w piśmie z dnia 19 maja 2010 r. W piśmie z dnia 10 kwietnia 2013 r. pełnomocnik organu odwoławczego zawarł wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania ze względu na to, że nie było podstaw do zawieszenia tego postępowania. Podkreślił, że art. 125 § 1 pkt 1 p.p.s.a. ma zastosowanie w braku możności samodzielnego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego, które musi być istotne z punktu widzenia realizacji celu postępowania i mieć bezpośredni wpływ na jego wynik. Następnie, zwrócił uwagę, że w wyroku z dnia 12 kwietnia 2011 r., wydanym w sprawie o sygn. akt P 90/08, Trybunał Konstytucyjny stwierdził, iż art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma charakteru sankcji podatkowej, co pozwala uznać, że "rozstrzygnięcie w sprawie (...) o sygn. akt SK 18/09 najpewniej nie wpłynie" na niniejsze postępowanie, a nawet jeśli Trybunał Konstytucyjny zmieni stanowisko, to interes prawny podatnika będzie chroniony przez instytucję wznowienia postępowania. Postanowieniem z dnia 6 maja 2013 r. WSA odmówił Dyrektorowi IS podjęcia zawieszonego postępowania podnosząc, że zgodnie z art. 128 § 1 pkt 4 p.p.s.a. sąd postanowi podjąć postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszenia, w szczególności: gdy rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego postępowania - od dnia uprawomocnienia się orzeczenia kończącego to postępowanie; sąd może jednak i przedtem, stosownie do okoliczności, podjąć dalsze postępowanie. Zdaniem WSA postępowanie, z uwagi na które zawieszono postępowanie w sprawie niniejszej, nie zostało jeszcze zakończone. Bez wątpienia zaś od jego wyniku zależy rozstrzygnięcie tej sprawy. WSA podniósł również, że orzeczenie z dnia 28 czerwca 2010 r. zawieszające postępowanie nie zostało zaskarżone. Co więcej, jego wydanie poprzedzało złożenie przez skarżącą wniosku o zawieszenie postępowania, który zyskał aprobatę organu. Z tych względów na podstawie art. 128 § 1 pkt 4 p.p.s.a. WSA odmówił podjęcia zawieszonego postępowania. Na powyższe postanowienie Dyrektor IS (działając przez pełnomocnika - radcę prawnego) złożył zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego w którym wniósł o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania WSA oraz o wydanie rozstrzygnięcia o kosztach postępowania według norm przepisanych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty