Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2013 r., sygn. I FSK 1334/13
Przy wykładni art. 43 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u. trzeba brać pod uwagę, iż źródłem wynikającego z tego przepisu zwolnienia jest art. 132 ust. 1 lit. f dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Ten ostatni przepis - stosownie do całej jego treści i tytułu rozdziału, w którym został zamieszczony - wyraźnie wskazuje, że zwolnienia tego rodzaju dotyczą określonych czynności, ale tylko takich, które wykonywane są w interesie publicznym.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA (del.) Hieronim Sęk (sprawozdawca), Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 1515/12 w sprawie ze skargi Banku Z. S.A. we W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu, 2) zasądza od Banku Z. S.A. we W. na rzecz Ministra Finansów kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej
1.1. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 1515/12, którym uchylono interpretację indywidualną z dnia 16 sierpnia 2012 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), wydaną przez Ministra Finansów dla B. S.A. we W. (dalej: Bank).
2. Przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji przebieg postępowania
2.1. We wniosku o wydanie ww. interpretacji i jego uzupełnieniu (pisma z dnia 16 maja i 18 lipca 2012 r.) Bank wskazał, że: - w ramach działalności bankowej zasadniczo świadczy usługi zwolnione z podatku VAT, takie jak prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów i pożyczek oraz zakładanie lokat; - w marginalnym zakresie prowadzi też działalność opodatkowaną podatkiem VAT, której udział w całkowitym obrocie Banku w 2011 r. wyniósł 0.86%; - należy do Grupy, która utworzyła Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych w Hiszpanii (dalej: EZIG), do którego zamierza przystąpić również Bank; - EZIG działa na podstawie umowy o jego utworzeniu (dalej: umowa EZIG), zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2137/85 z dnia 25 lipca 1985 r. (Dz.Urz. WE L 199 z 31.07.1985), w celu wspierania działalności gospodarczej członków czynnościami o charakterze pomocniczym; - w ramach działalności statutowej EZIG ma przyczyniać się do poprawy ich wyników finansowych, bez osiągania własnych zysków, świadcząc zgodnie z umową usługi w zakresie procesów niezbędnych Bankowi do prowadzenia działalności zwolnionej z VAT, obejmujących wybrane elementy obsługi reklamacji, kredytów hipotecznych i gotówkowych, limitów kredytowych i w koncie osobistym, personalizację kart oraz bezpieczeństwo płatności elektronicznych (dalej: usługi); - usługi będą świadczone głównie z wykorzystaniem podwykonawców z Grupy specjalizujących się w świadczeniu tego typu usług, przy wykorzystaniu własnych materiałów i zasobów ludzkich w Hiszpanii oraz w oddziałach europejskich; - w tym zakresie EZIG może także korzystać z podwykonawców będących osobami trzecimi; - EZIG obciąża poszczególnych członków wyłącznie kosztami ponoszonymi w związku ze świadczeniem dla nich usług (żąda zwrotu kosztów przypadającego na każdego z nich bez marży).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty