Wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2013 r., sygn. II FSK 2376/11
W art. 11 ust. 2a pkt 1-4 u.p.d.o.f. wyliczono te przypadki nieodpłatnych świadczeń, które są konsekwencją zdarzeń z istoty odpłatnych.
Teza urzędowa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf - Kalamala, Sędzia NSA Stefan Babiarz (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 9 sierpnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej I. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 czerwca 2011 r. sygn. akt I SA/Po 331/11 w sprawie ze skargi I. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 27 lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od I. K. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. kwotę 2400 (słownie: dwa tysiące czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 16 czerwca 2011 r., I SA/Po 331/11,
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę I. K. (zwanej dalej skarżącą) na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 27
lutego 2009 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r.
2.. Ze stanu sprawy przyjętego przez sąd pierwszej instancji wynikało, że decyzją z dnia 28 kwietnia 2008 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. określił skarżącej zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r., w wysokości 67.312,00 zł. W 2004 r. jedynym źródłem dochodu skarżącej był dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w przedsiębiorstwie [...] A. s.j. I. K., R.K. (zwanym dalej przedsiębiorstwem usług komunalnych lub spółką), polegającej na wywozie i unieszkodliwieniu odpadów. Odbiorcą odpadów w tym okresie była spółka z o.o. B. (zwana dalej odbiorcą), prowadząca składowisko odpadów. Na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego, kontroli skarbowej za 2004 r. oraz na podstawie akt Prokuratury Rejonowej, prowadzącej postępowanie w sprawie nieprawidłowości w funkcjonowaniu składowiska odpadów, organ I instancji ustalił, że w badanym okresie przedsiębiorstwo usług komunalnych nieodpłatnie wywoziło na ww. składowisko odpady, które nie znalazły odzwierciedlenia w wystawianych przez odbiorcę fakturach za przyjmowanie odpadów. W związku z tym, że przedsiębiorstwo usług komunalnych nieodpłatnie składowało odpady - uzyskało nieodpłatne świadczenie. Postępowanie wykazało, że składowanie odpadów polegało na tym, iż przed wjazdem na teren składowiska zamontowana została waga wyposażona w komputerowy program SCALEX, rejestrujący pojazdy wwożące odpady oraz zawierający katalog odpadów. Pojazd podjeżdżający na wagę był ważony, waga samochodu wraz z odpadami przekazywana była automatycznie do programu SCALEX. Jak zeznali świadkowie, zasadą było wprowadzanie kodu właściwego dla odpadów komunalnych, a w przypadku przyjmowania odpadu o innym kodzie - kierowca informował o tym fakcie osobę obsługującą wagę. Po zważeniu pojazd był kierowany na kwaterę składowiska, gdzie znajdowało się miejsce deponowania odpadów. Wjazdy samochodów na teren wysypiska były dokumentowane wydrukiem z komputera pomostu wagowego, zawierającym datę przywozu, wagę odpadów, nr rejestracyjny pojazdu i dane identyfikacyjne przewoźnika. Przedsiębiorstwo usług komunalnych na koniec miesiąca otrzymywało fakturę wraz z załączonym zbiorczym miesięcznym wydrukiem wjazdów. Z zeznań świadków przesłuchanych w sprawie wynikało, że nie wszystkie samochody, które przejeżdżały przez wagę były ważone i ewidencjonowane w systemie SCALEX. Świadkowie potwierdzili, że wjazdy samochodów przedsiębiorstwa usług komunalnych odbywały się również na tzw. "kartkę", tj. po odnotowaniu na kartce papieru, a bez zapisywania w systemie informatycznym. Ponadto świadkowie zatrudnieni u odbiorcy zeznali, że na składowisku miał miejsce proceder polegający na usuwaniu danych zawartych na komputerowym nośniku informacji, dotyczących dostarczanych odpadów. Powyższe potwierdził biegły informatyk, który na potrzeby śledztwa ujawnił ważenia, które nie pozostają w związku z wystawionymi fakturami. W oparciu o wydruki z systemu SCALEX, sporządzone przez biegłego informatyka oraz na podstawie przedłożonych przez pracownika składowiska zestawień wjazdów na tzw. "kartkę" kontrolujący ustalili, że w kontrolowanym okresie przedsiębiorstwo usług komunalnych przekazało na składowisko 5 207,86 ton odpadów, które nie zostały ujęte w fakturach wystawionych przez odbiorcę. Za przekazanie tych odpadów przedsiębiorstwo usług komunalnych nie uiściło żadnej płatności przez co osiągnęło nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r., zwanej dalej: u.p.d.o.f.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty