Postanowienie NSA z dnia 2 sierpnia 2012 r., sygn. I OZ 541/12
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno, po rozpoznaniu w dniu 2 sierpnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia Stowarzyszenia [...] w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 9 maja 2012 r., sygn. akt II SAB/Gd 69/11 o odmowie dopuszczenia Stowarzyszenia [...] w W. do udziału w sprawie w charakterze uczestnika postępowania w sprawie ze skargi M. B. na bezczynność Starosty Wejherowskiego w sprawie udzielenia informacji publicznej postanawia: 1. uchylić zaskarżone postanowienie, 2. dopuścić Stowarzyszenie [...] w W. do udziału w sprawie w charakterze uczestnika postępowania.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 9 maja 2012 r., II SAB/Gd 69/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku odmówił Stowarzyszeniu [...] w W. dopuszczenia do udziału w charakterze uczestnika postępowania w sprawie ze skargi M. B. na bezczynność Starosty Wejherowskiego w sprawie udzielenia informacji publicznej.
Pismem, które wpłynęło do Sądu pierwszej instancji 5 marca 2012 r. Stowarzyszenie wniosło o dopuszczenie do udziału w sprawie celem wsparcia interesu indywidualnego skarżącego, wskazując na wątpliwości w zakresie pełnego wykonania wniosku o udostępnienie informacji publicznej oraz ryzyko oddalenia skargi, jak również okoliczność, że przedmiot postępowania wchodzi w zakres statutowej działalności Stowarzyszenia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalając wniosek podkreślił, że Stowarzyszenie zostało powołane zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie samodzielnie określiło swoje cele, program działania oraz uchwaliło statut z którego wynika, że formalnie rzecz ujmując każde postępowanie w kwestii swobodnego dostępu do informacji publicznej leży w sferze jego działalności statutowej. Jednocześnie, udział organizacji społecznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym musi odpowiadać celowi sądownictwa administracyjnego tj. sprzyjać realizacji "sądowej kontroli administracji", a sąd administracyjny rozpoznający wniosek organizacji społecznej ubiegającej się o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przed tym sądem, musi mieć zapewnioną prawną możliwość rzeczywistego zbadania, czy organizacja korzystając z prawa wynikającego z art. 33 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) - zwanej dalej p.p.s.a., realizuje cel publiczny dla którego została powołana.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty