23.10.2012

Wyrok NSA z dnia 23 października 2012 r., sygn. I OSK 753/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) sędzia NSA Jan Paweł Tarno sędzia del. NSA Zygmunt Zgierski Protokolant sekretarz sądowy Małgorzata Kamińska po rozpoznaniu w dniu 23 października 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ministra Obrony Narodowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1315/11 w sprawie ze skargi M. N. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie przyznania dodatku specjalnego w ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Obrony Narodowej na rzecz M. N. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 listopada 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 1315/11 po rozpoznaniu skargi M. N. uchylił decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia [...] stycznia 2011 r. w przedmiocie dodatku specjalnego.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach prawnych i faktycznych sprawy.

Dyrektor Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej decyzją z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] przyznał M. N. w ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej, tj. w styczniu 2011 r., dodatek specjalny za wykonywanie czynności operacyjno -rozpoznawczych lub zabezpieczenia operacyjnego w Wojskowych Służbach Informacyjnych w wysokości 600,00 zł., wskazując, że kwota ta została ustalona proporcjonalnie do okresu pobierania przedmiotowego świadczenia. W odwołaniu M. N. zarzucił, że dodatek specjalny w ostatnim miesiącu służby przyznano mu w niewłaściwej wysokości, a mianowicie w kwocie odpowiadającej wysokości dodatku otrzymywanego w czasie pełnienia służby w Wojskowych Służbach Informacyjnych, mimo iż powinien otrzymać przedmiotowy dodatek w pełnej wysokości i w kwocie, jaką otrzymywał w czasie pełnienia służby w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego. Minister Obrony Narodowej decyzją z dnia [...] marca 2011 r., zaskarżone przez M. N. rozstrzygnięcie organu I instancji utrzymał w mocy. W uzasadnieniu wskazał, że żołnierzowi zawodowemu, który spełnia równocześnie warunki do otrzymania dodatków specjalnych o charakterze stałym z kilku tytułów, przysługuje jeden dodatek specjalny w wyższej stawce miesięcznej. Zatem jeżeli żołnierzowi w czasie pełnienia zawodowej służby wojskowej wypłacano dodatki specjalne na podstawie różnych tytułów, to należy przyjąć, że otrzymywał on w istocie nie jeden lecz różne dodatki specjalne. W ocenie organu nieuprawnione jest utożsamianie dodatku specjalnego za wykonywanie określonych czynności w Wojskowych Służbach Informacyjnych z dodatkiem specjalnym za pełnienie służby w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego. Ten ostatni dodatek jest nowym dodatkiem, niewiążącym się z dodatkiem dla żołnierzy Wojskowych Służb Informacyjnych. Dodatek specjalny za pełnienie służby w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego lub Służbie Wywiadu Wojskowego, przewidziany obecnie w § 18 a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych (Dz.U. Nr 141, poz. 1497 ze zm.- dalej powoływane jako rozporządzenie), wypłacany jest każdemu żołnierzowi zawodowemu pełniącemu służbę we wskazanych instytucjach. Natomiast dodatek specjalny, związany ze służbą w Wojskowych Służbach Informacyjnych, przysługiwał tylko żołnierzom wykonującym czynności operacyjno-rozpoznawcze, a także nadzorującym lub zabezpieczającym wykonywanie tych czynności. Skoro M. N. otrzymywał w istocie różne dodatki specjalne wypłacane mu z kilku różnych tytułów, to nie powinno budzić wątpliwości, że pobierany przez niego do dnia 30 czerwca 2004 r. dodatek dla żołnierzy Wojskowych Służbach Informacyjnych i Żandarmerii Wojskowej może być wliczony jedynie do okresu otrzymywania dodatku specjalnego za wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych lub zabezpieczenia operacyjnego w Wojskowych Służbach Informacyjnych oraz do okresu otrzymywania dodatku specjalnego za wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych lub analityczno-informacyjnych w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego lub Służbie Wywiadu Wojskowego. Powyższe wynika z § 27 ust. 1 pkt 1 i 18 rozporządzenia. W ocenie organu nie można natomiast sumować powyższych okresów z okresem pobierania dodatku specjalnego przewidzianego w § 18 a rozporządzenia. Ostatnio wymienione świadczenie wypłacane jest bowiem na odrębnej podstawie prawnej i stanowi ono dodatek specjalny inny od poprzednio wypłacanych dodatków specjalnych. Sumowania takich okresów mogłoby być dopuszczalne tylko wówczas, gdyby na taką możliwość wyraźnie wskazano w przepisie § 27 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Jednakże takich regulacji tam nie zawarto. Ponieważ kwota dodatku specjalnego za wykonywanie czynności operacyjno - rozpoznawczych lub zabezpieczenia operacyjnego w Wojskowych Służbach Informacyjnych (600,00 zł) jest wyższa od kwoty dodatku specjalnego za pełnienie służby w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego lub Służbie Wywiadu Wojskowego (375,00 zł), to w tej sytuacji M. N. w ostatnim miesiącu pełnienia zawodowej służby wojskowej prawidłowo przyznano dodatek specjalny za wykonywanie czynności operacyjno - rozpoznawczych lub zabezpieczenia operacyjnego w Wojskowych Służbach Informacyjnych, a kwotę tego dodatku zasadnie obliczono w wysokości proporcjonalnej do okresu otrzymania tego właśnie świadczenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty