Wyrok NSA z dnia 5 października 2012 r., sygn. I OSK 639/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędziowie NSA Wojciech Mazur (spr.) del. WSA Wanda Zielińska-Baran Protokolant Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 5 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Ząbkowice Śląskie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 stycznia 2012 r. sygn. akt IV SA/Wr 460/11 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich na § 2 ust. 3 oraz § 3 ust.2 uchwały Rady Miejskiej Ząbkowice Śląskie z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłat za świadczenia przedszkoli publicznych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Ząbkowice Śląskie oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. akt IV SA/Wr 460/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu po rozpoznaniu skargi Prokuratora Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich na § 2 ust. 3 oraz § 3 ust. 2 uchwały Rady Miejskiej Ząbkowice Śląskie z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłat za świadczenia przedszkoli publicznych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Ząbkowice Śląskie stwierdził w pkt I nieważność § 2 ust. 3 zaskarżonej uchwały; w pkt II oddalił dalej idącą skargę; w pkt III orzekł, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w zakresie wskazanym w pkt I wyroku.
Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Prokurator Rejonowy w Ząbkowicach Śląskich wniósł skargę na postanowienia § 2 ust. 3 oraz § 3 ust. 2 uchwały Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia [...] grudnia 2010 r. podnosząc, że wskazane postanowienia naruszają w sposób istotny art. 14 ust. 5 w związku z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej jako "ustawa o systemie oświaty lub u.s.o.") poprzez zaniechanie w § 2 ust. 3 zaskarżonej uchwały wskazania wysokości opłaty za każde z osobna świadczenie udzielane przez gminne przedszkola, przekraczające podstawę programową, bądź realizowane powyżej 5 godzin dziennie oraz polegające na ustaleniu w § 3 ust. 2 skarżonej uchwały, iż zakres świadczeń przekraczających pięciogodzinny wymiar będzie ustalony w treści umowy cywilno-prawnej, zawieranej pomiędzy dyrektorem przedszkola, a rodzicem (opiekunem prawnym) - pomimo braku podstawy prawnej do podjęcia przepisów uchwały w tym zakresie. Wskazując na powyższe wniósł o stwierdzenie nieważności wskazanych postanowień zaskarżonej uchwały. W motywach wskazano, że w § 2 ust. 3 uchwały określono, iż "ustala się opłatę za 1 godzinę świadczenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, uzależnioną od czasu trwania zajęć, w wysokości 0,09% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w odrębnych przepisach". Zgodnie z treścią art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty organ samorządu terytorialnego ustala wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne, w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy. Dalej wskazano, że przedszkole publiczne prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, które jest określone w załączniku nr l do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 roku. Nr 4, poz. 17, dalej jako "rozporządzenie"). W zakresie zajęć mieszczących się w formach określonych w załączniku gmina nie jest uprawniona do pobierania od rodziców bądź opiekunów dzieci korzystających z przedszkoli publicznych opłat, mogą natomiast dotyczyć świadczeń, które nie są wymienione w załączniku. W związku z powyższym organ uchwałodawczy gminy ma obowiązek oznaczenia, oferowanych przez przedszkola odpłatnych usług, aby dały się one w sposób bezpośredni i jednoznaczny odróżnić od tych zajęć które wskazane są w załączniku wymienionego rozporządzenia. Świadczenia płatne powinny być określone precyzyjnie w sposób czytelny dla rodziców i opiekunów dzieci. Niezbędnym jest również, w ocenie strony skarżącej, aby organ podejmujący uchwałę w omawianym zakresie określając opłatę za świadczenie z usług przedszkola publicznego wykazał, że wysokość obowiązku pieniężnego jest oparta na kalkulacji ekonomicznej i zasadzie ekwiwalentności, w oparciu o racjonalne argumenty stosownie uzasadnione.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty