Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2012 r., sygn. II OSK 763/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Leszczyński (spr.) Sędziowie NSA Jerzy Stelmasiak del. NSA Zdzisław Kostka Protokolant starszy asyst. sędziego Dominika Człapińska po rozpoznaniu w dniu 5 czerwca 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 415/11 w sprawie ze skargi J. S. na uchwałę Rady Gminy Klembów z dnia 6 listopada 2008 r. nr XXVII/204/08 w przedmiocie uchwały w sprawie statutu gminy Klembów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 415/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. S. na uchwałę Rady Gminy Klembów z dnia 6 listopada 2008 r., nr XXVII/204/08 w przedmiocie uchwały w sprawie statutu Gminy Klembów i przyznał ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie pełnomocnikowi wynagrodzenie w kwocie 295,20 złotych tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu. Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na uchwałę nr XXVII/204/08 z dnia 6 listopada 2008 r. Rady Gminy Klembów, uchwalającą tekst jednolity Statutu Gminy Klembów, J. S. wniósł o stwierdzenie nieważności § 106 Statutu z uwagi na jego sprzeczność z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej. Skarżący podniósł, iż wbrew przepisom tej ustawy dostęp do dokumentów został istotnie ograniczony do dni i godzin wyznaczonych przez Urząd Gminy - § 106 ust. 1, do dni i godzin przyjmowania interesantów - § 106 ust. 2, a także poprzez zakaz ich kopiowania, utrwalania w inny sposób, przenoszenia na inny nośnik, udostępniania w innej formie, za wyjątkiem ograniczonego wglądu i sporządzania notatek - 106 ust. 3. Skarżący, powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych wskazał, iż potwierdza ono, że nie jest dopuszczalnym wprowadzenie do statutu gminy postanowień tak ograniczających udostępnienie informacji publicznej. Wskazał, iż podstawą skargi jest art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminy oraz fakt, że organ nie odpowiedział na jego pismo wzywające do usunięcia naruszenia prawa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty