Wyrok NSA z dnia 27 września 2012 r., sygn. II OSK 1294/12
Dnia 27 września 2012 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia del. NSA Jerzy Solarski (spr.) Protokolant Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 27 września 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2011 r. sygn. akt IV SAB/Wa 154/11 w sprawie ze skargi J. P. na bezczynność Wójta Gminy K. w przedmiocie rozpatrzenia wniosku 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Wójta Gminy K. na rzecz J. P. kwotę 300 (słownie: trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 grudnia 2011 r. sygn. IV SAB/WA 154/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zwany dalej WSA, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. P. na bezczynność Wójta Gminy K. /dalej: Wójt/ w przedmiocie rozpatrzenia wniosku, zobowiązał Wójta do rozpoznania wniosku J. P. z dnia 19 lutego 2012 r. w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy i rozstrzygnął o kosztach postępowania sądowego.
W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną: w dniu 19 września 2008 r. J. P. złożył do organu wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego, budynku gospodarczego i budynku inwentarskiego w zabudowie zagrodowej, budowie zjazdu z drogi gminnej, studni oraz szamba, przewidzianej do realizacji na działkach o nr ewid. [...] i [...] z obrębu [...] w Gminie K. Pismem z dnia 21 października 2008 r. Wójt wezwał wnioskodawcę w trybie art. 64 § 2 K.p.a. o uzupełnienie wniosku. 12 listopada J. P. udzielił odpowiedzi na wezwanie, jednakże organ pismem z dnia 3 grudnia poinformował stronę, że wniosek, z uwagi na nieusunięcie braków, pozostawiony został bez rozpoznania. W wyniku zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie, zwane dalej Kolegium, postanowieniem z dnia [...] stycznia 2010 r. uznało zażalenie na bezczynność Wójta za nieuzasadnione. W dniu 19 lutego 2010 r. skarżący J. P. złożył do Wójta pismo uzupełniające wcześniejszy wniosek z dnia 19 września 2008 r. o ustalenie warunków zabudowy. Organ pismem z dnia 22 lutego 2010 r. dokonał zwrotu powyższego uzupełnienia a w piśmie z dnia 4 marca 2010 r. wyjaśnił skarżącemu, że wniosek z dnia 19 września 2008 r. został pozostawiony bez rozpoznania i bezprzedmiotowe są wszelkie próby jego uzupełnienia. Po wniesieniu przez skarżącego zażalenia na podstawie art. 37 § 1 K.p.a., Kolegium postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2010 r. wyznaczyło Wójtowi termin załatwienia wniosku skarżącego z dnia 19 lutego 2010 r., do dnia 15 maja 2010 r. Pismem z dnia 4 maja 2010 r. skarżący został wezwany przez Wójta w trybie art. 64 § 2 K.p.a. do uzupełnienia w terminie 7 dni wniosku z dnia 19 lutego 2010 r., poprzez wykonanie określonych czynności . Pismem z dnia 20 maja 2010 r. skarżący udzielił odpowiedzi na to wezwanie. W dniu 2 czerwca 2010 r. skarżący złożył do Kolegium zażalenie na niezałatwienie w terminie sprawy dotyczącej wydania decyzji o warunkach zabudowy. Organ ten w piśmie z dnia 20 sierpnia 2010 r. wskazał, że z uwagi na postanowienie Kolegium z dnia [...] kwietnia 2010 r., jeżeli skarżący zarzuca Wójtowi bezczynność, winien wystąpić ze stosowną skargą do WSA. Wójt pismem z dnia 17 września 2010 r. poinformował skarżącego o pozostawieniu wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. bez rozpoznania, z uwagi na nieusunięcie wszystkich braków formalnych wniosku w wyznaczonym terminie, określonym w wezwaniu organu z dnia 4 maja 2010 r. W skardze z dnia 15 listopada 2010 r. J. P. zarzucił Wójtowi bezczynność w przedmiocie rozpatrzenia wniosku. WSA po rozpoznaniu tej skargi, wyrokiem z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. IV SAB/Wa 203/10, skargę oddalił. W wyniku rozpoznania skargi kasacyjnej J. P., Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 lipca 2011 r. sygn. II OSK 1017/11, uchylił wyrok WSA z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. IV SAB/Wa 203/10 wskazując, że wezwanie wystosowane w trybie art. 64 K.p.a. może służyć wyłącznie usunięciu braków formalnych wynikających ściśle z określonych przepisów. Braki muszą być tego rodzaju, że powodują w konsekwencji bezskuteczność złożonego wniosku co oznacza, że wniosek nie może wywołać skutku w postaci wszczęcia postępowania zakończonego w formie decyzji. Będąc związany tymi wytycznymi WSA opisanym na wstępie wyrokiem uwzględnił skargę wskazując, że postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2010 r. Kolegium wyznaczyło Wójtowi Gminy K. termin załatwienia wniosku z dnia 19 lutego 2010 r., do dnia 15 maja 2010 r. W dniu 19 lutego 2010 r. skarżący złożył bowiem do organu pismo, przy którym uzupełnił swój poprzedni wniosek w tej sprawie złożony 19 września 2008 r. Wobec tego pismo z dnia 19 lutego 2010 r. należy potraktować jako nowy wniosek z tym, że materiały dostarczone przez stronę od 2008 r. mogą być wykorzystane przy rozpoznaniu wniosku z 2010 r. W tym stanie rzeczy kolejne wezwania kierowane do wnioskodawcy wskazujące na konieczność dalszego uzupełnienia wniosku miały jedynie usprawiedliwić bezczynność organu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty