Wyrok NSA z dnia 5 października 2012 r., sygn. II OSK 1060/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Gliniecki (spr.) Sędziowie NSA Wojciech Mazur del. WSA Wanda Zielińska-Baran Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 5 października 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Spółki Komandytowo-Akcyjnej "[...]" przekształconej z Przedsiębiorstwa Handlowego [...] Sp. jawna od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 3 lutego 2011 r. sygn. akt II SA/Gd 655/10 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowego [...] Sp.j. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzew oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 3 lutego 2011 r. sygn. akt II SA/Gd 655/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę [...] Spółka jawna na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzew.
Jak wynika z akt sprawy, decyzją z dnia [...] grudnia 2009 r. Burmistrz Miasta Władysławowa, po rozpatrzeniu wniosku [...] sp. j. z siedzibą w L., działając na podstawie m.in. art. 104 k.p.a. oraz art. 83 ust. 1 oraz ust. 6 pkt 2 i 4, art. 84 ust. 1-3, art. 85 ust. 1-4 i inne ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220), dalej jako u.o.p. zezwolił wnioskodawcy na usunięcie 126 drzew z nieruchomości położonej przy ul. [...] we W. (dz. nr [...]). Organ I instancji ustalił ponadto, że usunięcie drzew podlega opłacie w wysokości 1 491 510,99 zł oraz że powinno nastąpić w terminie do dnia 31 stycznia 2010 r. Wnioskodawca został zobowiązany dodatkowo do nasadzenia 40 sztuk drzew w terminie do dnia 31 października 2010 r.
W uzasadnieniu powyższej decyzji Burmistrz Miasta Władysławowa wskazał, że konieczność usunięcia drzew spowodowana jest przygotowaniem terenu pod budowę Zespołu [...]. Wskazane przez wnioskodawcę drzewa kolidują z planowaną budową obiektów hotelowych. Organ w dniu 25 listopada 2009 r. i w dniu 8-9 listopada 2009 r. przeprowadził oględziny drzew w terenie w obecności przedstawiciela wnioskodawcy, w trakcie których ustalono stan drzew oraz ich rozmieszczenie, co stanowiło podstawę do późniejszego naliczenia opłaty za ich usunięcie. Organ wyjaśnił też, że część drzew opisanych w tabeli nr 2 nie podlegała opłacie, gdyż były to drzewa suche, chore, o niskich walorach estetycznych i krajobrazowych, nie rokujące szans przeżycia z przyczyn niezależnych od właściciela nieruchomości. Ponadto usunięcie drzew młodych oraz owocowych nie podlegało opłacie na podstawie ustawy o ochronie przyrody oraz nie wymagało zgody na wycinkę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty