Wyrok NSA z dnia 4 września 2012 r., sygn. II GSK 519/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Barbara Stukan - Pytlowany Sędzia del. WSA Dorota Chobian (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 4 września 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 7 grudnia 2011 r. sygn. akt VIII SA/Wa 848/11 w sprawie ze skargi A. J. D. R. S. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie pomocy finansowej ze środków z budżetu Unii Europejskiej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem objętym skargą kasacyjną Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. uwzględniając skargę A. J. de R. S. na decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] czerwca 2011 r.,w przedmiocie pomocy finansowej dla młodych rolników, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. z dnia [...] listopada 2008 r.
Sąd I instancji przytoczył następujący przebieg postępowania.
Wnioskiem z dnia 10 kwietnia 2008 r. A. De R. S. wystąpiła do [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. o przyznanie pomocy w ramach działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Dyrektor [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. decyzją z dnia [...] listopada 2008 r. odmówił przyznania tej pomocy, uzasadniając to niespełnieniem warunku wynikającego z § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret trzecie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 17 października 2007 r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania pomocy w ramach działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 200, poz. 1443, ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem MRiRW z 17 października 2007 r., albowiem część należącego do wnioskodawczyni gospodarstwa stanowi przedmiot współwłasności. W odwołaniu od tej decyzji A. De R. S. podniosła, że nie prowadzi działalności rolniczej na działkach będących przedmiotem współwłasności, wobec czego nie wchodzą one w skład jej gospodarstwa. Nadto zarzuciła, że jej sprawa była rozpatrywana przez organ pierwszej instancji przez 7 miesięcy. Decyzją z dnia [...] marca 2009 r. Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, po rozpatrzeniu odwołania A.De R. S. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję, ustalając, że wnioskodawczyni w dniu 21 listopada 2007 r. stała się właścicielem gospodarstwa rolnego, w którym część działek stanowi przedmiot współwłasności, która nie jest małżeńską wspólnością majątkową. Zgodnie zaś z treścią § 2 ust 1 pkt 1 lit. a tiret trzecie rozporządzenia MRiRW z 17 października 2007 r. pomoc finansowa jest przyznawana osobie fizycznej, której gospodarstwo rolne w wymaganym okresie nie będzie stanowiło przedmiotu współwłasności lub współposiadania, z wyjątkiem małżeńskiej wspólności majątkowej. Powyższy warunek musi być spełniony najpóźniej w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy - § 7 ust. 7 pkt 1 ww. rozporządzenia. Podnoszony w odwołaniu zarzut nieprowadzenia na tych działkach przez wnioskodawczynię działalności rolniczej nie ma wpływu na rozstrzygnięcie bowiem sam fakt współwłasności innej niż małżeńska wyklucza możliwość skorzystania z pomocy finansowej w ramach przedmiotowego działania. Wyrokiem z dnia 21 października 2009 r. sygn. akt VIII SA/Wa 360/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę, uznając ją za niezasadną. Wskutek złożonej przez A. De R. S. skargi kasacyjnej od ww. rozstrzygnięcia, Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 10 lutego 2011 r. sygn. akt II GSK 206/10 uchylił zaskarżony wyrok oraz decyzję Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] marca 2009 r. W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia Sąd ten wskazał, że zakaz współwłasności lub współposiadania gospodarstwa odnosi się tylko do tych gruntów rolnych, które tworzą gospodarstwo rolne, a więc tych gruntów, które nadają się do prowadzenia na nich działalności wytwórczej w rolnictwie, mogą stanowić wraz z pozostałymi składnikami zorganizowaną gospodarczo całość oraz w stosunku do których zaplanowana została przez rolnika strategia gospodarczego rozwoju. Nie można zgodzić się więc ze stanowiskiem, że współwłasność choćby jednej z działek rolnych, bez względu na możliwość jej zagospodarowania czy współtworzenia zorganizowanej całości, eliminuje pomoc finansową dla osoby rozpoczynającej działalność rolniczą. W konkluzji NSA wskazał, że rozpatrując ponownie sprawę, organ winien uwzględnić dokonaną wykładnię przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret 3 rozporządzenia MRiRW z 17 października 2007 r. w jego brzmieniu z daty złożenia wniosku i odnieść ją do ustalonego stanu faktycznego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty