Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    14.02.2012 Obrót gospodarczy

    Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2012 r., sygn. II GSK 1539/10

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Urszula Raczkiewicz Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Zofia Przegalińska (spr.) Protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. O. R. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Sz. z dnia 22 września 2010 r. sygn. akt II SA/Sz 318/10 w sprawie ze skargi P. O. R. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] lutego 2010 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Sz. oddalił skargę P. O. R. P. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia.

    Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym.

    Prezydent Miasta K. decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r., nr [...] na podstawie art. 40 ust. 12 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) nałożył na P. O. R. P. karę pieniężną w wysokości 11.494 zł za zajęcie w okresie od [...] do [...] czerwca 2009 r., bez wymaganego zezwolenia, pasów drogowych wyszczególnionych ulic w K., polegające na umieszczeniu wyborczych plakatów reklamowych kandydata P. O. R. P. do Parlamentu Europejskiego. Od powyżej decyzji zostało wniesione odwołanie. W wyniku jego rozpoznania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. decyzją z dnia [...] września 2009 r., nr [...], uchyliło zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji, zalecając ustalenie relacji zachodzących pomiędzy partią a jej komitetem wyborczym, a w szczególności ustalenie, który podmiot winien być uznany jako strona postępowania w sprawie o nałożenie kary pieniężnej za samowolne zajęcie pasa drogowego.

    Decyzją z dnia [...] listopada 2009 r., nr [...] Prezydent Miasta K., w wyniku ponownego rozpoznania sprawy, nałożył na P. O. R. P. z siedzibą w W. karę pieniężną w wysokości 11.494 zł za zajęcie bez wymaganego zezwolenia pasów drogowych, polegające na umieszczeniu w okresie od [...] maja 2009 r. do [...] czerwca 2009 r. wyborczych plakatów reklamowych kandydata tej partii do Parlamentu Europejskiego. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że ponowna analiza akt sprawy doprowadziła go do przekonania, że art. 56 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219 ze zm.) w sposób jednoznaczny i wyraźny przewiduje, że za zobowiązania majątkowe komitetu wyborczego partii politycznej ponosi odpowiedzialność partia, która powołała dany komitet wyborczy. Według stanowiska organu I instancji, redakcja powyższego przepisu zapewnia skuteczność ewentualnej egzekucji określonych należności powstałych w procesie wyborczym. Przyjęcie stanowiska, iż stroną postępowania jest komitet wyborczy niweczyłoby treść art. 56 pkt 1 Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego, bowiem faktycznie uwalniałoby od odpowiedzialności partie polityczne. Organ I instancji wskazał też, że uznanie, iż na podstawie art. 48 Ordynacji to komitety wyborcze są stroną postępowania, pozostawałoby w jawnej sprzeczności z ideą przedstawicielstwa, w myśl której przedstawiciel nie działa we własnym imieniu lecz w imieniu i na rzecz podmiotu, który go do określonego działania upoważnił.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • VAT
    • Zmiany w warunkach zatrudnienia nauczycieli od 1 września 2025 r.
    • Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego – co się zmieni
    • Czy ryczałt za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych podlega oskładkowaniu
    • Wskaźnik: Maksymalne miesięczne kwoty ryczałtu za używanie pojazdu w 2025 r.
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.