20.09.2012 Podatki

Postanowienie NSA z dnia 20 września 2012 r., sygn. II FNP 6/12

Stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia NSA Anna Dumas (sprawozdawca), Sędzia NSA. Krzysztof Winiarski, po rozpoznaniu w dniu 20 września 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi "A." spółki z o.o. z siedzibą w W. o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 września 2009 r., sygn.akt II FSK 607/08 oddalającego skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 1727/07 w sprawie ze skargi "A." spółki z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 24 lipca 2007 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postanawia oddalić skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 września 2009 r., sygn. akt II FSK 607/08 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną "A." sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1727/07, w sprawie ze skargi "A." sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 24 lipca 2007 r. w przedmiocie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Od powyższego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który stał się prawomocny z chwilą ogłoszenia, skarżąca Spółka pismem z dnia 10 kwietnia 2012 r. wniosła skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia. Zaskarżając w całości przedmiotowy wyrok na podstawie art. 285d oraz art. 285e § 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270, dalej P.p.s.a.) zarzuciła rażące naruszenie prawa materialnego, tj. art. 109 ust. 2 Rozporządzenia Rady Nr 1605/2002 z dnia 12 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.UE L z dnia 16 września 2002 r., dalej jako rozporządzenie budżetowe) w związku z art. 279 i art. 249 ust. 2 traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dalej jako TWE) w związku z art. 34 Traktatu podpisanego w Atenach w dniu 16 kwietnia 2003 r. (Dz.U z 2004 r. Nr 90, poz. 864 ze zm., dalej jako Traktat Akcesyjny) - poprzez ich błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie wyrażające się w bezpodstawnym przyjęciu, że "beneficjentami" w rozumieniu art. 109 ust. 2 rozporządzenia budżetowego ( w związku z art. 34 Traktatu Akcesyjnego) nie jest Rzeczpospolita Polska jako państwo członkowskie Wspólnot Europejskich, a zatem środki pochodząc z dotacji Wspólnot Europejskich, w tym fundusze pochodzące ze Środków Przejściowych 2004, mogą przynosić korzyść Rzeczpospolitej Polskiej w postaci podatku dochodowego od osób prawnych, pomimo iż w świetle powołanego przepisu rozporządzenia budżetowego nie budzi wątpliwości, że "beneficjentem" jest państwo członkowskie (lub organy i instytucje Wspólnot Europejskich), zaś środki pochodzące z dotacji dla państwa członkowskiego nie mogą być opodatkowane na jakimkolwiek etapie ich dystrybucji dla realizacji zadań, na które środki te zostały przeznaczone.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty