Wyrok NSA z dnia 26 października 2012 r., sygn. II FSK 380/11
Obowiązkiem osób prawnych i jednostek organizacyjnych jest taka organizacja pracy, by doręczenie pism w godzinach pracy i w lokalu ich siedziby było zawsze możliwe. Doręczenie przesyłki adresatowi, a dotarcie jej do odpowiedniej komórki, są to dwie odrębne kwestie. Obieg dokumentów, to wewnętrzna sprawa Spółki, nie mogąca przesądzać o skuteczności dokonanego doręczenia.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Dumas, Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Sędzia WSA (del.) Alina Rzepecka (sprawozdawca), Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 26 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. sp. z o.o. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 listopada 2008 r. sygn. akt I SA/Kr 1145/08 w sprawie ze skargi M. sp. z o.o. w B. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 5 czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie uchybienia terminu do wniesienia odwołania oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 listopada 2008r. sygn. akt I SA/Kr 1145/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę M. Sp. z o.o. w B. (zw. dalej: skarżącym, Spółką), na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. (zw. dalej: Kolegium Odwoławcze, SKO), z dnia 5 czerwca 2008r. nr [...], w przedmiocie stwierdzenia uchybienia terminu do wniesienia odwołania.
Z uzasadnienia wyroku Sądu pierwszej instancji wynika, że Kolegium Odwoławcze postanowieniem z dnia 5 czerwca 2008r. stwierdziło, że odwołanie Spółki, od decyzji Wójta Gminy Z. z dnia 18 grudnia 2007r. w przedmiocie podatku od nieruchomości, zostało wniesione z uchybieniem terminu do wniesienia odwołania.
Ze znajdującego się w aktach sprawy zwrotnego potwierdzenia odbioru pisma wynika, że przesyłka zawierająca powyższą decyzję została dostarczona do strony w dniu 31 grudnia 2007r. Odebrała ją A. K., która umieściła na potwierdzeniu pieczątkę Spółki. Strona wniosła odwołanie osobiście w Urzędzie Gminy Z. w dniu 15 stycznia 2008r. Po uzyskaniu w dniu 18 stycznia 2008r. informacji od wójta Gminy, że odwołanie zostało wniesione z naruszeniem 14 - dniowego terminu przewidzianego na dokonanie tej czynności, strona w piśmie z dnia 25 stycznia 2008r., wnosząc o umorzenie postępowania w sprawie odwołania od decyzji z dnia 18 grudnia 2007r., podała, że dzień 31 grudnia 2007r. był dniem wolnym od pracy dla jej pracowników administracyjnych. W siedzibie Spółki byli obecni tylko pracownicy ochrony, w tym A. K. obsługująca recepcję (portiernię), która odebrała przesyłkę. Z kolei upoważniony pracownik Spółki odebrał ją z portierni dopiero w dniu 2 stycznia 2008r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty