Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2012 r., sygn. II FSK 467/12
W odniesieniu do Polski, która przystąpiła do Wspólnot Europejskich w dniu 1 maja 2004 roku, przy braku jakichkolwiek postanowień wprowadzających odstępstwa w tym zakresie, art. 7 ust 1 Dyrektywy nr 69/335/EWG musi być interpretowany w ten sposób, że przewidziane w nim obligatoryjne zwolnienie dotyczy wszystkich czynności objętych Dyrektywą, które w dniu 1 lipca 1984 roku na gruncie prawa krajowego były zwolnione z podatku kapitałowego lub były opodatkowane tym podatkiem według obniżonej stawki 0,5 % lub niżej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędziowie: NSA Anna Dumas (sprawozdawca), NSA Krzysztof Winiarski, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 listopada 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 576/09 w sprawie ze skargi P. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 29 stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 2.700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 4 listopada 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 576/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 29 stycznia 2009 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zaskarżony wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym.
Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników P. [...] Sp. z o.o. (dalej jako Spółka) uchwałą w formie aktu notarialnego podwyższyło majątek Spółki poprzez wniesienie przez wspólnika: "A." dopłat w wysokości 33.292. 505.43 zł. Od powyższej umowy spółki notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w kwocie 166.455zł. Wnioskiem z dnia 14 lipca 2008 r. Spółka wystąpiła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 166.455 zł. W złożonym wniosku podniosła, iż notariusz jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych, od wniesionych do Spółki dopłat, pobrał podatek bezpodstawnie, ponieważ powołane przepisy ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2007 r. nr 68, poz. 450 ze zm., dalej u.p.c.c.) należy uznać za niezgodne z przepisami prawa wspólnotowego, a mianowicie z przepisami Dyrektywy Rady z dnia 17 lipca 1969 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (dalej jako Dyrektywa 69/335/EWG). Niezgodność ta występuje w zakresie, w jakim ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje obowiązek zapłaty podatku od dopłat. Zdaniem Spółki przepisy art. 1 ust. 3 pkt 2 oraz art. 6 ust. 8 lit. c) u.p.c.c. powinny być oceniane w świetle Dyrektywy 69/335/EWG. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. Dyrektywy 69/335/EWG w obecnym brzmieniu, Państwa Członkowskie zwolnią z podatku kapitałowego operacje, inne niż operacje określone w art. 9, które w dniu 1 lipca 1984 r. były zwolnione z podatku lub opodatkowane stawką 0,50 % lub niższą. Spółka wskazał, że data określona w art. 4 ust. 2 Dyrektywy jako 1 lipca 1984 r. jest wiążąca również dla państw członkowskich, które przystąpiły do UE po tej dacie. Zdaniem strony w celu ustalenia, czy dopłaty należą do zakresu zwolnienia przewidzianego w powyższym przepisie konieczna jest analiza obowiązujących w dniu 1 lipca 1984 r. polskich przepisów. Aktami prawnymi regulującymi opodatkowanie dopłat w dniu 1 lipca 1984 r. były: ustawa z dnia 19 kwietnia1975 r. o opłacie skarbowej (Dz. U, z 1975 r.. nr 45, poz. 226 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 maja 1983 r. w sprawie opłaty skarbowej (Dz. U. z 1983 r. nr 34, poz. 161 z późn. zm.). Zgodnie z § 54 ww. rozporządzenia stawka opłaty skarbowej z tytułu wniesienia dopłaty została ustalona na poziomie 5%. Mając powyższe na uwadze Spółka wysunęła wniosek, iż z art. 4 ust. 2 Dyrektywy 69/335/EWG wynika, że państwa członkowskie są uprawnione do kontynuowania opodatkowania operacji określonych w tym przepisie, tylko w sytuacji gdy w dniu 1 lipca 1984 r. opodatkowały te czynności stawką 1%. W związku z powyższym strona uznała, że dopłaty spełniają warunki niezbędne do zwolnienia z opodatkowania, o których mowa w art. 7 ust. 1 Dyrektywa 69/335/EWG.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
