Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2012 r., sygn. II FSK 2641/10
Funkcjonująca w polskim porządku prawnym opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia VAT-25 nie stanowi obciążenia podatkowego w rozumieniu art. 110 TfUE, lecz jest jedynie opłatą za dokonanie konkretnej czynności administracyjnej, która odpowiada kosztom poniesionym przez organ administracji publicznej w związku z ustaleniem, czy dokonana przez wnioskodawcę transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ze swej istoty opłata skarbowa stanowi rodzaj daniny publicznej jedynie zbliżonej swym charakterem prawnym do podatku czy cła. W przeciwieństwie bowiem do tych świadczeń posiada cechę odpłatności, czyli odpowiada jej zawsze ze strony podmiotu publicznego ekwiwalent, tj. wzajemne, obliczalne i konkretne świadczenie.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Dumas (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędzia WSA del. Anna Sokołowska, Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej E. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 września 2010 r. sygn. akt III SA/Po 138/10 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 27 sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty z tytułu opłaty skarbowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 września 2010 r., sygn. akt III SA/Po 138/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 27 sierpnia 2009 r. w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Kaliszu w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty z tytułu opłaty skarbowej.
Stan sprawy Sąd pierwszej instancji przedstawił w sposób następujący.
Prezydent Miasta Kalisza, działając na podstawie art. 207 i art. 210 w związku z art. 72 § 1 pkt 1, art. 73 § 1 pkt 1 oraz art. 74a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej jako O.p.), decyzją z dnia 7 sierpnia 2009 r. odmówił E. K. stwierdzenia nadpłaty z tytułu opłaty skarbowej w wysokości 14.290zł. Organ ustalił, że na wniosek strony wydanych zostało łącznie 95 zaświadczeń VAT-25. Kwota faktycznie uiszczonej opłaty skarbowej jest o 150 zł wyższa niż określona przez stronę w treści złożonego wniosku i wynosi łącznie 14.440zł Uzasadniając odmowę stwierdzenia nadpłaty Prezydent Miasta Kalisza wyjaśnił, że w okolicznościach niniejszej sprawy nie doszło do dyskryminującego traktowania towarów z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Opłata skarbowa uiszczana za wydanie zaświadczenia VAT-25 nie stanowi obciążenia podatkowego w rozumieniu art. 90 TWE, a jest jedynie opłatą za dokonanie konkretnej czynności administracyjnej. Na potwierdzenie własnych ocen organ powołał orzeczenie ETS wydane w sprawie 170/88 Ford Espada, w którym Trybunał nie zakwestionował możliwości żądania przez państwo uiszczenia podobnej opłaty, wskazując jedynie, że taka opłata nie może być związana z wartością pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty