Wyrok NSA z dnia 27 marca 2012 r., sygn. II FSK 1841/10
Zarzut błędnego ustalenia wysokości oprocentowania od nadpłaconego podatku można podnosić w toku postępowania podatkowego prowadzonego w przedmiocie nadpłaty. Tymczasem analiza akt sprawy wskazuje, że spółka domagając się zwrotu odsetek od nadpłaty w podatku od nieruchomości, w istocie domaga się weryfikacji ostatecznego postanowienia z dnia 1 sierpnia 2006 roku. Działanie takie jest niedopuszczalne, co prawidłowo zauważyły organy wydając na podstawie art. 208 § 1 Ordynacji podatkowej decyzję o umorzeniu postępowania, zaś Sąd prawidłowo uznał to stanowisko za zgodne z prawem i w oparciu o art. 151 u.p.p.s.a. oddalił skargę.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Grażyna Nasierowska, Protokolant Aleksandra Brach, po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej I. K. P. sp. z o.o. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 27 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 231/10 w sprawie ze skargi I. K. P. sp. z o.o. z siedzibą w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 28 stycznia 2010 r., nr [...] w przedmiocie zwrotu odsetek od nadpłaty w podatku dochodowym od nieruchomości za 2002 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od I. K. P. sp. z o.o. z siedzibą w S. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 maja 2010 roku, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w sprawie o sygnaturze akt I SA/Sz 231/10, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 roku, poz. 270), dalej u.p.p.s.a., oddalił skargę I. Sp. z o.o., na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 28 stycznia 2010 roku w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zwrotu odsetek od nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2002 rok. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. decyzją z dnia 28 stycznia 2010 r. utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy K. z dnia 31 listopada 2009 r. umarzającą postępowanie podatkowe w sprawie z wniosku "I." Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w S. o zwrot odsetek od nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2002 rok z uwagi na jego bezprzedmiotowość. Z uzasadnienia tej decyzji wynikało, że wnioskiem z dnia 6 października 2009 r. spółka "I." wystąpiła o zwrot odsetek w kwocie 25.187,00 zł od nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2002 r. uznając, że odsetki zostały nieprawidłowo obliczone przez organ podatkowy I instancji ze względu na przyjęcie niewłaściwej daty początkowej ich obliczenia. Wójt Gminy K. umorzył postępowanie podatkowe w sprawie z wniosku o zwrot odsetek, wskazując w uzasadnieniu swojej decyzji, że dokonano już zwrotu oprocentowania nadpłaty w prawidłowej wysokości. Samorządowe Kolegium Odwoławcze, w zaskarżonej do Sądu decyzji, utrzymując w mocy decyzję Wójta Gminy K. wskazało, iż we wniosku z dnia 6 października 2009 r. spółka domagała się zwrotu odsetek od nadpłaty w podatku od nieruchomości. Żądanie zwrotu odsetek zakreśliło granice rozpoznania sprawy i żądanie to wiąże organ odwoławczy. Wprawdzie w odwołaniu spółka wniosła już o określenie wysokości odsetek od nadpłaty, jednakże tak sformułowany wniosek, w ocenie organu odwoławczego, nie może być rozpatrzony w postępowaniu odwoławczym, gdyż zmiana żądania dopuszczalna jest do czasu wydania decyzji przez organ I instancji (art. 167 § 1 Ordynacji podatkowej). Jak zaznaczono w uzasadnieniu decyzji, Kolegium nie podejmowało w tym zakresie żadnych rozstrzygnięć, gdyż Spółka nie wniosła o zmianę zakresu postępowania, a z uzasadnienia odwołania wynika, że żądanie zwrotu odsetek uznaje za tożsame z żądaniem określenia ich wysokości. W dalszej części uzasadnienia Samorządowe Kolegium Odwoławcze wyjaśniło, że postępowanie w sprawie należało umorzyć, stosownie do art. 207 Ordynacji podatkowej. Na podstawie tego przepisu organ podatkowy orzeka w sprawie w drodze decyzji, w tym decyzji umarzającej postępowanie, które kończy w inny sposób postępowanie niż przez rozstrzygnięcie sprawy. Postępowanie umarza się, gdy stało się ono z jakichkolwiek przyczyn bezprzedmiotowe, co wynika z art. 208 Ordynacji podatkowej. W ocenie Kolegium, w sprawie nie było podstawy prawnej do rozstrzygnięcia w kwestii zwrotu odsetek. Przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują bowiem podstawy do rozstrzygnięcia w tym przedmiocie. Powołany we wniosku przez spółkę art. 78 § 1 Ordynacji podatkowej ustanawia zasadę oprocentowania nadpłaty, zgodnie zaś z art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej, nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają z urzędu zaliczeniu na poczet określonych w tym przepisie zobowiązań i w tej kwestii organ podatkowy wydaje postanowienie na podstawie art. 76 a § 1 Ordynacji podatkowej. W razie braku takich zobowiązań, organ podatkowy jest zobligowany do zwrotu nadpłaty i oprocentowania z urzędu podatnikowi, w tej sytuacji organ podatkowy nie wydaje postanowienia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
