02.03.2012 Podatki Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 2 marca 2012 r., sygn. II FSK 1651/11

Z art. 69 Konstytucji wynika tzw. norma programowa, wyznaczająca zadania państwa w zakresie pomocy dla osób niepełnosprawnych. Norma taka nie kształtuje prawa podmiotowego dla przedsiębiorców - pracodawców, również dla tych, którzy uzyskali status zakładu pracy chronionej, nie dotyczy ona prawa podmiotowego w dziedzinie podatków.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Kolanowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, S Sędzia WSA del. Grażyna Nasierowska, Protokolant Julia Chudzyńska, po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. C. i B. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 1612/10 w sprawie ze skargi A. C. i B. C. na decyzję Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej w sprawie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2000 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A. C. i B. C. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 marca 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 1612/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. i B. małżonków C. na decyzję Ministra Finansów w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej dotyczącej nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. B.C., współwłaściciel Zakładów [...] s.c. Zakład Pracy Chronionej z siedzibą w M., wraz z małżonką A.C. (dalej Skarżący) wnioskiem z dnia 7 lutego 2006 r. wystąpili do Naczelnika Urzędu Skarbowego w M. o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2000.

3. Naczelnik Urzędu Skarbowego w M., decyzją z 9 marca 2006 r. odmówił stwierdzenia tej nadpłaty, wskazując w uzasadnieniu, że w świetle orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 25 czerwca 2002 r., (sygn. akt K 45/01), art. 2 pkt 2 w związku z art. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1999 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 95, poz. 1101, dalej ustawa o zmianie ustawy u.p.d.o.p.) oraz przepisów art. 72 - 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm. dalej Ordynacja podatkowa) w przedmiotowej sprawie nie występuje ani nadpłata, ani podatek nienależnie zapłacony.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne