Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2012 r., sygn. II FSK 1540/10

Moment nabycia przez spółkę prawa do zwolnienia z podatku dochodowego obejmującego dochody uzyskiwane z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, powiązany został z momentem poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnieniem nowych pracowników. Za taką wykładnią przemawia brzmienie przepisów § 6 ust 1 i ust 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Tomasz Zborzyński, del. NSA Anna Maria Świderska, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej F. S.A. z siedzibą w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 marca 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 18/10 w sprawie ze skargi F. S.A. z siedzibą w D. na interpretację Ministra Finansów z dnia 21 maja 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od F. S.A. z siedzibą w D. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 30 marca 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie o sygnaturze akt III SA/Wa 18/10 działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.,) dalej u.p.p.s.a., oddalił skargę D. S.A. na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Ministra Finansów z dnia 21 maja 2009 roku, w przedmiocie skargi na zmianę interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Skarżąca spółka we wniosku z dnia 18 marca 2008r. zwróciła się z pytaniem: czy zgodnie z § 6 ust. 2a rozporządzenia Rady Ministrów z 1 lutego 2007r. w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2007r. Nr 26, poz. 163 ze zm., dalej "rozporządzenie MSSE") po nabyciu prawa do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowego od osób prawnych, tj. od miesiąca następującego po spełnieniu warunków zezwolenia będzie mogła skorygować deklaracje podatkowe za okres od wydania zezwolenia do spełnienia ww. warunków, określonych w zezwoleniu? Korekta polegałaby na złożeniu za poszczególne lata podatkowe informacji CIT-8/0 o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku, w których zostanie wykazana kwota wolnych od opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie MSSE. Następnie kwotę tą wykaże jako odliczenie podatku w korekcie zeznania CIT-8. W opisie stanu faktycznego spółka podała, że produkuje ogumienie do środków transportu. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE uzyskała 27 lutego 2008r. W ramach planowanej inwestycji zamierza dokonać określonych wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnić nowych pracowników. Zgodnie z zamierzeniami Spółka spełni warunki z zezwolenia najpóźniej do końca 2011r. Zdaniem spółki prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych będzie, mimo to obejmowało cały okres od dnia otrzymania zezwolenia, a spółka w miesiącu następującym po miesiącu, w którym spełni warunki zezwolenia uzyska prawo do skorygowania deklaracji podatkowych (art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa - Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej: "O.p.") za okres od dnia wydania zezwolenia do dnia spełnienia jego warunków, tj. najpóźniej do 31 grudnia 2011r. Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2008r. stwierdził, że stanowisko spółki jest prawidłowe oraz odstąpił od uzasadnienia prawnego, z uwagi na art. 14c § 1 O.p. Natomiast Minister Finansów 21 maja 2009r. zmienił z urzędu ww. interpretację indywidualną, działając na mocy art. 14e § 1 O.p., w ten sposób, że za nieprawidłowe uznał stanowisko spółki zawarte we wniosku z 18 marca 2008r. W uzasadnieniu, po przedstawieniu treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 u.p.d.p., art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, Minister wskazał, że interpretacja art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p. nie może być dokonywania w oderwaniu od przepisów regulujących funkcjonowanie SSE. Z § 4 rozporządzenia MSSE wynika, że pomoc regionalna dotyczy: 1) kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 7 ww. rozporządzenia; 2) tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty pracy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników. Mimo zatem, że zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych będzie obejmowało dochód uzyskany przez spółkę z działalności objętej zwolnieniem, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, spółka nie będzie miała prawa do złożenia korekty CIT-8 i CIT8/0 za okres od otrzymania zezwolenia do dnia spełnienia warunków określonych w tym zezwoleniu. Z przepisów § 6 ust. 2a rozporządzenie MSSE wynika, że przedsiębiorcy, którego zakład objęto strefą, przysługuje zwolnienie podatkowe dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrealizował w pełni warunki zezwolenia, tj. osiągnął zarówno poziom inwestycji, jak też poziom zatrudnienia określony w zezwoleniu. Spółka 9 czerwca 2009r. wezwała Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w zmienionej interpretacji, podtrzymując swoje stanowisko zawarte we wniosku o interpretację. Jednak z uwagi na brak odpowiedzi Ministra Finansów na ww. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, złożyła 7 sierpnia 2009r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na ww. interpretację zmieniającą Ministra Finansów, wnosząc o jej uchylenie oraz o zasądzenie kosztów postępowania, w związku z naruszeniem: 1) § 6 ust. 2a rozporządzenia MSSE w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.p. i art. 16 ust. 1 ustawy o SSE; 2) art. 217 Konstytucji RP; 3) art. 14c § 1 i 2 O.p.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne