Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2011 r., sygn. II OSK 1680/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński (spr.) Protokolant asystent sędziego Justyna Rosińska po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2011r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 23 marca 2010 r., sygn. akt II SA/Wr 687/09 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] w Ś. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 marca 2010 r., sygn. akt II SA/Wr 687/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] w Świdnicy na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia [...] października 2009 r., nr [...], w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego, dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, uchylił decyzje organów I i II instancji.
Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy:
Decyzją z dnia [...] lipca 2009 r., nr [...], Prezydent Miasta Świdnicy, na podstawie art. 105 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, umorzył postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pod nazwą - Przebudowa stacji bazowej telefonii komórkowej [...] - Nr [...] "Ś. Z.", polegającego na wymianie sześciu anten sektorowych i jednej anteny radioliniowej, zainstalowanych na dachu budynku położonego w Świdnicy, przy ul. [...] 30. W ustaleniach organ wskazał, że inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację wyżej opisanego przedsięwzięcia, załączając raport o oddziaływaniu na środowisko oraz mapę ewidencyjną z zaznaczonym obszarem, na który będzie oddziaływać inwestycja, a postępowanie zostało wszczęte w oparciu o obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r., nr 129, poz. 902 ze zm.), zwanego dalej prawem ochrony środowiska oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 257, poz. 2573 ze zm.). Organ podał również, że postanowieniem z dnia [...] października 2008 r., nr [...], Marszałek Województwa Dolnośląskiego, po przeanalizowaniu zakresu planowanego przedsięwzięcia oraz obowiązujących przepisów, umorzył postępowanie administracyjne w sprawie uzgodnienia warunków środowiskowych realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, argumentując, iż nie podlega ono ustawowemu obowiązkowi sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i wobec powyższego nie jest wymagane uzgodnienie na podstawie art. 48 ust. 2 pkt 1 Prawa ochrony środowiska. Na powyższe postanowienie zażalenie do Ministra Środowiska złożyło Stowarzyszenie Ekologiczne "[...]". Postanowieniem z dnia [...] lutego 2009 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska umorzył postępowanie odwoławcze, wskazując, iż w świetle ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227) na postanowienie uzgodnieniowe zażalenie nie przysługuje. Organ I instancji wyjaśnił, iż w dniu 31 sierpnia 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, które nie zawierało przepisów przejściowych, co oznacza, że jego przepisy należy stosować także w postępowaniach w sprawach wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięć, wszczętych a niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem jego wejścia w życie. Dokonując kwalifikacji przedmiotowego przedsięwzięcia organ wskazał, że polega ono na wymianie sześciu anten sektorowych i jednej anteny radioliniowej istniejącej stacji bazowej. Docelowa równoważna moc promieniowania izotropowo wyznaczona dla jednej anteny wynosi nie mniej niż 2000 W (dla anteny BSA001 - 3034 W). Jednocześnie w odległości nie większej niż 150 m od środka elektrycznego, wzdłuż osi głównej wiązki promieniowania anteny, nie ma miejsc dostępnych dla ludności, a teren otaczający miejsce lokalizacji stacji bazowej ma charakter przemysłowo - usługowy. Na azymucie 30° znajduje się teren niezabudowany, a na azymutach 150° i 260° istnieją budynki produkcyjno - magazynowo - usługowe, ale o wysokości zdecydowanie poniżej wiązek promieniowania. Mając na względzie powyższe, decyzją z dnia 12 marca 2009 r. umorzono postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z uwagi na jego bezprzedmiotowość. Rozstrzygnięcie to w toku postępowania odwoławczego zostało uchylone, a ponownie rozpatrując sprawę organ I instancji dodatkowo ustalił, że na wydruku kopii mapy wektorowej zaznaczono zmierzone odległości 200, 150 i 100 metrów od masztu wzdłuż planowanych azymutów anten:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty