16.12.2011

Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 1845/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) sędzia NSA Alicja Plucińska - Filipowicz sędzia del. WSA Mirosława Pindelska Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2011 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T. O. i M. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 kwietnia 2010 r. sygn. akt II SA/Kr 1510/09 w sprawie ze skargi T. O. i M. O. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na rozbiórkę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 kwietnia 2010 r., sygn. akt II SA/Kr 1510/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę M. O. i T. O. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia na rozbiórkę.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Decyzją z dnia [...] marca 2009 r. [...] Prezydent Miasta Krakowa udzielił pozwolenia na rozbiórkę budynku biurowo-usługowego na działce nr 20 obr. 4 Krowodrza, przy Al. [...] w Krakowie dla [...] Sp. z o.o. w Krakowie. W uzasadnieniu wskazał, że wnioskodawca przedłożył zgodę właściciela budynku, opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych, a także opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia, a planowane wyburzenie budynku uzyskało pozytywną opinię Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miejskiego w Krakowie z dnia 08.01.2009r.

Decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r. [...] Wojewoda Małopolski utrzymał w mocy w/w decyzję, stwierdzając w uzasadnieniu, że zgodnie z brzmieniem art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm. - dalej jako "Prawo budowlane") - "do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę należy dołączyć: 1) zgodę właściciela obiektu; 2) szkic usytuowania obiektu budowlanego; 3) opis zakresu i sposobu prowadzenia robot rozbiórkowych 4) opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia; 5) pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także inne dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi; 6) w zależności od potrzeb, projekt rozbiórki obiektu". W przedmiotowej sprawie do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę zgodnie z powyższymi wymogami została załączona zgoda właściciela obiektu, szkic usytuowania obiektu, projekt rozbiórki zawierający: opis kolejności i sposobu dokonywania rozbiórki, zalecenia wykonawcze dotyczące warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przy rozbiórce obiektu oraz opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia wraz opisem zabezpieczenia robót rozbiórkowych z uwzględnieniem budynków znajdujących się na działkach sąsiednich m. in. budynku przy Al. [...]. Przeznaczony do rozbiórki budynek biurowo-usługowy nr [...] znajduje się na działce nr 20 mającej bezpośredni dostęp do drogi publicznej tj. Al. [...]. Wywóz gruzu i elementów rozbieranego obiektu rzeczywiście może czasowo powodować utrudnienia związane z korzystaniem ogólnodostępnej drogi, ale nie stanowi to podstaw do uchylenia decyzji i tym samym do uniemożliwienia właścicielowi obiektu jego rozbiórkę. Zasady korzystania z dróg publicznych uregulowane są bowiem odrębnymi przepisami i pozostają poza kompetencją organów administracji architektoniczno budowlanej. Ponadto organ wskazał, że do akt sprawy załączony został opis zakresu robót rozbiórkowych oraz sposób ich prowadzenia, który przewiduje zabezpieczenie wraz z częściowym pozostawieniem ścian rozbieranego budynku znajdujących się na styku ze ścianą budynku skarżących. Roboty rozbiórkowe obiektu znajdującego się na styku z budynkami na działce sąsiedniej, mają zostać wykonane ze szczególną ostrożnością, bez używania ciężkiego sprzętu. Inwestor jest zobowiązany do wykonywania robót rozbiórkowych zgodnie warunkami decyzji i załączonym projektem rozbiórki w tym z haromonogramem kolejności wykonania demontażu urządzeń, robót rozbiórkowych obiektu, prac zabezpieczających i porządkowych. Zdaniem organu nie znajdują potwierdzenia zarzuty odwołania, w których poruszana jest sprawa przyszłej zamierzonej przez inwestora budowy po wykonaniu rozbiórki. Zaskarżona decyzja nie dotyczy bowiem pozwolenia na budowę (które być może jest przyszłym zamiarem inwestora, o jakim mowa w decyzji o ustaleniu warunków zabudowy nr [...]) lecz odnosi się do zamiaru wykonania rozbiórki obiektu na działce nr 20, zatem brak jest podstaw prawnych do łączenia tych odrębnych procesów inwestycyjnych przez organ administracji (w sytuacji gdy brak jest wniosku inwestora o wydanie pozwolenia na budowę).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne