Wyrok NSA z dnia 23 września 2011 r., sygn. II OSK 413/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. NSA Zdzisław Kostka ( spr. ) Protokolant asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 23 września 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. L. i J. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 października 2010 r. sygn. akt II SA/Gl 507/10 w sprawie ze skarg J. L., J. L., R. K., R. K., G. S. i T. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy terenu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 8 października 2010 r., w sprawie o sygnaturze akt II SA/Gl 507/10, rozpoznając skargę J. L., J. L., R. K., R. K., G. S. i T. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z [...] marca 2010 r. w przedmiocie warunków zabudowy, uchylił tę decyzję.
Wyrok Sądu pierwszej instancji zapadł w następujących istotnych okolicznościach sprawy.
Prezydent Miasta Bielsko-Biała decyzją z [...] stycznia 2010 r. ustalił Tomaszowi Targosz warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu mieszkaniowego wielorodzinnego na działce nr [...] w Bielsku-Białej przy ul. Olszówki.
Odwołania od tej decyzji wnieśli A. i P. R., J. i J. L., R. i R. K. oraz T. i G. S.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bielsku-Białej decyzją z [...] marca 2010 r. utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Organ odwoławczy uznał, że zostały spełnione przesłanki z art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i podzielił stanowisko organu pierwszej instancji co do wyników analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu. Odnosząc się do zarzutów odwołań organ odwoławczy powołał się na, zawarte w dołączonej do akt i sporządzonej po wniesieniu odwołań opinii, wyjaśnienia organu pierwszej instancji. Stwierdził w związku z tym, że rzeczywiście dwie działki zostały pominięte w analizie, jednakże nie miało to wpływu na przyjęty współczynnik zabudowy oraz ład przestrzenny. Ponadto uznał, że przyjęty obszar analizowany był reprezentatywny dla nieruchomości, której dotyczył wniosek o ustalenie warunków zabudowy. Wyjaśnił, że ograniczenie obszaru analizowanego od strony ul. Olszówki zostało spowodowane wymogiem dostępności działek z tej samej drogi publicznej oraz że rozszerzenie w tym kierunku obszaru analizowanego o dalszą zabudowę spowodowałoby objęcie analizą działek, które nie mają dostępu z tej samej drogi, co planowana inwestycja. Wskazano, że organ pierwszej instancji opierał się na mapach sytuacyjnych, lepiej niż mapy z ewidencji gruntów oddających rzeczywisty stan zagospodarowania terenu. Uznano, że wskaźnik powierzchni zabudowy obliczony na podstawie map sytuacyjnych i z ewidencji gruntów jest taki sam oraz że ustalony wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej nie narusza obowiązujących przepisów i jest ustalony w oparciu o faktyczne zagospodarowanie terenu. Organ odwoławczy nie uwzględnił zarzutu braku analizy oddziaływania planowanej inwestycji na obciążenie sytemu komunikacyjnego dzielnicy uznając, że wymagałoby to uzależnienia wydania decyzji o warunkach zabudowy od warunków nieprzewidzianych przez przepisy prawa. Wyjaśniono też, że decyzja o warunkach zabudowy nie jest równoważna ze zgodą na wycięcie drzew oraz nie obejmuje ona obiektu, o którym odwołujący się twierdzili, że jest zabytkiem. W końcu wskazano, że kwestie związane z tytułem prawnym do nieruchomości nie mają istotnego znaczenia oraz że wydana decyzja o warunkach zabudowy przewiduje ochronę interesów osób trzecich.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty