Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2011 r., sygn. II OSK 1689/10
Dnia 25 listopada 2011 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz sędzia NSA Wojciech Chróścielewski (spr.) sędzia del. WSA Jacek Fronczyk Protokolant Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2011 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. Spółka z o.o. z siedzibą w Ksawerowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 2411/09 w sprawie ze skargi A. Spółka z o.o. z siedzibą w Ksawerowie na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 kwietnia 2010 r., sygn. akt VII SA/Wa 2411/09 oddalił skargę A. Sp. z o.o. w Ksawerowie na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] października 2009 r., nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
Główny Inspektor Sanitarny zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Łodzi nr [...] z [...] sierpnia 2009 r. nakładającą na firmę A. Sp. z o.o. z siedzibą w Ksawerowie karę pieniężną z powodu nieprawidłowej reklamy radiowej i prasowej suplementu diety "L. " z uwagi na przypisywanie produktowi właściwości zapobiegania chorobom i ich leczenia.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że organ I instancji ustalił, iż od 22 maja 2009 r. w rozgłośniach radiowych - radio "ZET" i "RMF-FM" emitowana jest przez Spółkę reklama suplementu diety "L.". Opiera się na reklamie porównawczej z popularnym lekiem w zestawieniu z "bezpiecznym rozwiązaniem na chorobę lokomocyjną", jakim jest suplement diety "L." i sugeruje poprzez sformułowanie "pomaga w dolegliwościach", że produkt zmniejsza bądź usuwa stany chorobowe. Tym samym dla konsumenta środek ten utożsamiany jest z produktem leczniczym, zaś sformułowanie "jest rozwiązaniem na chorobę lokomocyjną" wprost odnosi się do jednostki chorobowej klasyfikowanej jako ICD 10 pod kodem T 75.3. Wobec tego zdaniem organu bezspornym jest, iż reklama rozpowszechniana przez Spółkę narusza art. 46 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Uzasadniając wysokość wymierzonej kary pieniężnej organ podniósł, że Spółce była już dwukrotnie (w latach 2007 i 2008) wymierzana kara pieniężna za nieprzestrzeganie przepisów prawa w zakresie reklamy suplementów diety, co powoduje, że stopień zawinienia w przedmiotowej sprawie jest wyższy niż miałoby to miejsce w sytuacji pierwszego naruszenia przepisów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty