Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2011 r., sygn. I OSK 949/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Monika Nowicka, Sędzia NSA Anna Lech, Sędzia del. WSA Jacek Fronczyk (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Anna Krakowiecka, po rozpoznaniu w dniu 2 sierpnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 24 lutego 2011 r. sygn. akt II SA/Lu 80/11 w sprawie ze skargi A. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie bezzwrotnego zasiłku celowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 24 lutego 2011 r. o sygn. akt II SA/Lu 80/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę A. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie bezzwrotnego zasiłku celowego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Decyzją z dnia [...] października 2010 r., wydaną z upoważnienia Wójta Gminy J., odmówiono A. S. przyznania świadczenia pieniężnego w formie bezzwrotnego zasiłku celowego w wysokości [...] zł na pokrycie kosztów związanych z usuwaniem skutków powodzi (remont budynku mieszkalnego, położonego w J. przy ul. [...]).
Uzasadniając odmowę, podano, że zainteresowany nie spełnił przesłanek niezbędnych do przyznania świadczenia, bowiem żona wnioskodawcy, z którą prowadzi on wspólne gospodarstwo domowe, jest właścicielem mieszkania o pow. 96 m2 w W. i z tej przyczyny ma w pełni zabezpieczone potrzeby mieszkaniowe. Powołując się na stanowisko Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, stwierdzono, że przedmiotowa pomoc przysługuje właścicielom budynków mieszkalnych, jeżeli było prowadzone w nich gospodarstwo domowe przed powodzią. Świadczenie to nie ma charakteru odszkodowania, nie stanowi rekompensaty za poniesione w wyniku powodzi straty. Pomoc ta ma umożliwić poszkodowanym zaspokojenie ich potrzeb mieszkaniowych, których nie mogą realizować wskutek szkód wyrządzonych powodzią. Wnioskodawca ma natomiast zaspokojone potrzeby mieszkaniowe. Organ w tym zakresie powołał się na treść art. 2 ust. 1 oraz art. 3 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j.: Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty