Wyrok NSA z dnia 9 lutego 2011 r., sygn. I OSK 1748/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie NSA Anna Łukaszewska - Macioch del. WSA Stanisław Marek Pietras (spr.) Protokolant specjalista Edyta Pawlak po rozpoznaniu w dniu 9 lutego 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Starosty S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 czerwca 2010 r. sygn. akt II SA/Go 402/10 w sprawie ze skargi J. W. na czynność Starosty S. z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu części opłat za wydanie karty pojazdu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 30 czerwca 2010 r. sygn. II SA/Go 402/10 w sprawie ze skargi J. W., działając na podstawie art. 146 § 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), stwierdził bezskuteczność czynności Starosty S. z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu części opłat za wydanie kart pojazdu, uznał obowiązek Starosty S. do dokonania zwrotu skarżącemu części opłat w wysokości po 425 zł za każdą z niżej wymienionych kart pojazdu: 1. z dnia [...] listopada 2004 r. nr [...] , - 237. z dnia [...] maja 2005 r. nr [...] oraz zasądził od organu na rzecz skarżącego łączną kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał na następujący stan faktyczny. Otóż skarżący wnioskiem z dnia [...] marca 2010 r., zwrócił się do Starosty S. o zwrot kwoty [...] zł tytułem nadpłaty za wydanie 237 kart pojazdów, określonych w wykazie stanowiącym załącznik do wniosku, które to karty pojazdów wydane zostały w okresie od września 2004 r. do kwietnia 2006 r.
Organ z kolei pismem z dnia [...] marca 2010 r. znak: [...] odmówił dokonania na rzecz skarżącego zwrotu nadpłaty wskazując, że zostały one pobrane w oparciu o przepis art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu. Dodatkowo uzasadniając swoje stanowisko organ wskazał, iż Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 17 stycznia 2006 r. (U 6/04, OTK-A 2006/1/3), odroczył termin utraty mocy obowiązującej przepisu § 1 ust. 1 wymienionego rozporządzenia do dnia 1 maja 2006 r. sankcjonując w ten sposób działania organów administracyjnych podejmowane na podstawie powyższych przepisów. Stąd też brak jest podstaw do uznania wpłat wnioskodawcy za nienależne oraz zaznaczono ponadto, że przedmiotowa sprawa nie podlega rozstrzygnięciu w drodze decyzji administracyjnej, gdyż pobranie opłaty za wydanie karty pojazdu jest czynnością materialno - techniczną i wynika wprost z przepisów prawa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty