Wyrok NSA z dnia 26 października 2011 r., sygn. II GSK 1080/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 26 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "T." J. N. Spółka jawna w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 14 maja 2010 r. sygn. akt VI SA/Wa 121/10 w sprawie ze skargi "T." J. N. Spółka jawna w O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 maja 2010 r. o sygnaturze VI SA/Wa 121/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę "T." J. N. Sp. j. z siedzibą w O. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2009 r. o nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej. Decyzja ta utrzymała w mocy decyzję organu I instancji.
Sąd I instancji przyjął, że nałożenie kary pieniężnej w wysokości 3.600 zł na skarżącą za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep przy odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m, było uzasadnione. Stan taki ustalono podczas kontroli drogowej, która odbyła się 2 września 2009 r. Pojazdem kierowanym przez W. W. wykonywany był przewóz kruszywa. Pojazd został zważony przy pomocy nieautomatycznych przenośnych wag do pomiarów statycznych, które legitymowały się ważnymi świadectwami legalizacji ponownej do 31 marca i 30 czerwca 2011 r. Dokumenty te zostały okazane kierowcy przed dokonaniem ważenia. Kierowca został poinformowany o sposobie przeprowadzania pomiarów oraz o przysługujących mu uprawnieniach. Po dokonaniu pomiarów sporządzono protokół kontroli, który kierowca podpisał bez wnoszenia uwag. Pojazd zważono jednokrotnie, kierowca nie wnosił o ponowne ważenie. Miejsce ważenia legitymuje się protokołem z pomiaru pochylenia terenu, który zatwierdza stanowisko do ważenia pojazdów. Oznacza to, że w sprawie zastosowanie mają art. 13g ust. 1, 40c, 41 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) oraz lp. 7 pkt 6 lit. c/ załącznika nr 2 do ww. ustawy, art. 64 ust. 1 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty