Wyrok NSA z dnia 19 października 2011 r., sygn. I GSK 635/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia del. WSA Barbara Stukan-Pytlowany (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 19 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. M. - P.H. T. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 22 grudnia 2009 r. sygn. akt III SA/Gl 661/09 w sprawie ze skargi S. M. - P.H. T. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. M. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. kwotę 300 (słownie: trzysta) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z 22 grudnia 2009 r., sygn. akt III SA/Gl 661/09, oddalił skargę S. M. - PH "T." (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd pierwszej instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
Urząd Celny w K. wszczął z urzędu [...] kwietnia 2005r. w przedsiębiorstwie skarżącego kontrolę podatkową obejmującą okres od 1 maja 2002 do 31 maja 2003r.
W wyniku przeprowadzonej kontroli Naczelnik Urzędu Celnego w K. decyzją z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...] określił PH T. - S. M. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za miesiąc grudzień 2002 r. w kwocie 258.397 zł oraz wysokość zaległości podatkowej za ten miesiąc w wysokości 258.397 zł.
Odwołanie od powyższej decyzji złożył S. M. zarzucając naruszenie prawa poprzez niewnikliwe rozpoznanie sprawy oraz nie zapoznanie się z dowodami zgromadzonymi przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego w K., z których wynikała sytuacja firmy.
Decyzją z [...] kwietnia 2009 r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Wskazując, iż w toku kontroli ustalono, że w okresie nią objętym skarżący dokonywał obrotu olejem opałowym, a podmioty nabywające olej opałowy nie figurują w ewidencji działalności gospodarczej, bądź też zostali z niej wykreśleni oraz, że nie figurują w rejestrze podatników właściwych urzędów skarbowych. Podatnik nie posiadał pełnej dokumentacji dotyczącej transakcji sprzedaży oleju opalowego. Brak w niej było faktur zakupu i sprzedaży, świadectw jakości, dokumentów wydania sprzedawanych produktów i oświadczeń o wykorzystaniu oleju opałowego złożonych przez nabywców. Ustalono, zatem, że podatnik dokonał sprzedaży oleju opałowego nie zgodnie z przepisami prawa, w warunkach niepozwalających na zastosowanie obniżonej stawki podatku akcyzowego. Organ podkreślił, że warunkiem koniecznym do zastosowania obniżonej stawki jest uzyskanie przez sprzedawcę od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego. Brak takiego oświadczenia powoduje, że nie są spełnione przesłanki do stosowania niższej stawki podatkowej, co oznacza, że późniejsze zużycie wyrobu w celach opałowych nie daje możliwości do stosowania obniżonej stawki, gdyż jej byt jest uzależniony tylko od warunków formalnych istniejących w momencie sprzedaży. Organ II instancji wskazał, iż podatnik nie dysponował oświadczeniami spełniającymi wymogi określone przepisami prawa, dotyczącymi grudnia 2002 r. Podkreślił, iż podstawę opodatkowania stanowiła ilość oleju opałowego sprzedanego w grudniu 2002 r. - 263.670 litrów, ustalona na podstawie wskazanych w uzasadnieniu decyzji faktur.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty