28.01.2011 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2011 r., sygn. II GSK 118/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia NSA Joanna Kabat - Rembelska (spr.) Sędzia del. WSA Maria Jagielska Protokolant Anna Tomaka-Magdoń po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "B. Ltd." Spółki z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 września 2009 r. sygn. akt VI SA/Wa 853/09 w sprawie ze skargi "B. Ltd." Spółki z o.o. w P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 24 września 2009 r., sygn. akt VI SA/Wa 853/09 oddalił skargę "B. LTD" Sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej.

Sąd orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniu 3 października 2008 r. na drodze krajowej nr 6 w K.przeprowadzono kontrolę pojazdu marki SCANIA. Podczas kontroli czasu pracy kierowcy stwierdzono: skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego; przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, przy wykonywaniu przewozu drogowego oraz przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w okresie dwutygodniowym przy wykonywaniu przewozu drogowego. Kierowca podpisał protokół kontroli bez uwag.

[...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego decyzją z [...] października 2008 r. nałożył na skarżącego karę pieniężną w wysokości 2 450 zł., w tym: 1 650 zł za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy; 300 zł za skrócenie dziennego czasu odpoczynku oraz 500 zł za przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w okresie dwutygodniowym przy wykonywaniu przewozu drogowego.

Na podstawie analizy danych zawartych na karcie kierowcy jak również danych zawartych w pamięci tachografu organ ustalił, że 15 września 2008 r. prowadził on pojazd od godz. 07:00 do godz. 15:06 tj. przez 5 godzin i 33 minut. Nastąpiło zatem przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 1 godzinę i 5 minut. W dniu 23 września 2008 r., prowadził pojazd od godz. 5:02 do godz. 13:21 przez 6 godzin i 14 minut. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy wyniosło 1 godzinę i 44 minuty. Z kolei w dniu 29 września 2008 r., kierowca prowadził pojazd od godz. 8:21 do godz. 15:00 przez 5 godzin i 5 minut, zatem z przekroczeniem maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 35 minut. Organ stwierdził także, że 26 września 2008 r., kierujący pojazdem skrócił dzienny odpoczynek o 1 godzinę i 28 minut. Ponadto w okresie dwutygodniowym, tj. od 15 września 2008 r. do 29 września 2008 r. prowadził pojazd łącznie przez 95 godzin i 35 minut co oznacza, że nastąpiło przekroczenie o 5 godzin i 35 minut okresu prowadzenia pojazdu w stosunku do 90 godzinnego wymiaru prowadzenia pojazdu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne