29.06.2011 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2011 r., sygn. II GSK 723/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia del. WSA Krystyna Czajecka - Szpringer Protokolant Katarzyna Krawczyk po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 11 marca 2010 r. sygn. akt VI SA/Wa 2110/09 w sprawie ze skargi AGORA S.A. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie nakazania natychmiastowego zaprzestania prowadzenia reklamy produktów leczniczych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. S. A. w W. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 marca 2010 r. o sygnaturze VI SA/Wa 2110/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę S.A. A. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] października 2009 r. o nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z zobowiązującymi przepisami reklamy produktów leczniczych. Decyzja ta utrzymywała w mocy decyzję organu I instancji.

Sąd I instancji przyjął, że trafna jest decyzja nakazująca wydawcy dziennika "Gazeta Wyborcza" - A. S.A. z siedzibą w W. natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktów leczniczych Septolete i Stoperan opublikowanej w dodatku do gazety pt. "Zdrowie i Uroda" z dnia 22 czerwca 2009 r. na stronie 22, w dziale zatytułowanym "W skrócie". Znalazły się tam krótkie teksty poświęcone tym produktom leczniczym zawierające informacje o zastosowaniu tych leków w określonych schorzeniach oraz pouczenie o konieczności zapoznania się z ulotką przed ich użyciem. Sąd nie podzielił oceny, że ogłoszenie to miało jedynie charakter informacyjny, skoro nie było zamieszczone na zlecenie podmiotu odpowiedzialnego i nie zawierało treści wymaganych rozporządzeniem z dnia 21 listopada 2008 r. Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U. z 2008 r. Nr 210, poz. 1327). Chodzi o to, że jego celem było zwiększenie konsumpcji opisywanych produktów. Wynika to z art. 52 ust. 1, art. 62 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawa farmaceutycznego (t.j. Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.) oraz § 6, § 9 ust. 1 wyżej powołanego rozporządzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne