Wyrok NSA z dnia 20 lipca 2011 r., sygn. I GSK 454/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia del. WSA Piotr Pietrasz Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 20 lipca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 16 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 1811/09 w sprawie ze skargi W. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od W. P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. 135 (sto trzydzieści pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem objętym skargą kasacyjną Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. oddalił skargę W. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] września 2009 r. w przedmiocie podatku akcyzowego za wrzesień 2007 r.
Relacjonując przebieg postępowania Sąd I instancji podał, że W. P. prowadził w roku 2007 działalność gospodarczą, w ramach której między innymi dokonywał sprzedaży oleju opałowego.
Decyzją z dnia [...] maja 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego w W. określił W. P. zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku akcyzowego za wrzesień 2007 r. w kwocie 994 zł. Organ ustalił, że we wrześniu 2007 r. W. P. nie opodatkował podatkiem akcyzowym sprzedaży oleju opałowego w ilości 497 litrów z tytułu dokonania sprzedaży na cele inne niż opałowe. W stosunku do niektórych czynności sprzedaży oleju opałowego w badanym okresie podatnik posiadał oświadczenia nabywców oleju opałowego o jego przeznaczeniu, które zawierają nieprawdziwe dane personalno-adresowe. Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego posiadanie fikcyjnych oświadczeń jest równoznaczne z brakiem dowodów sprzedaży oleju opałowego na cele opałowe.
Decyzją z dnia [...] września 2009 r., po rozpatrzeniu odwołania strony, Dyrektor Izby Celnej we W. uchylił zaskarżoną decyzję w całości oraz określił zobowiązanie w podatku akcyzowym za wrzesień 2007 r. w kwocie 954 zł. Organ stwierdził, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 62 ust. 1 pkt 1 oraz art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), dalej powoływanej jako ustawa o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega sprzedaż towarów akcyzowych, którymi są także oleje opałowe, a w przypadku ich użycia niezgodnie z przeznaczeniem - stawka podatku wynosi 2.000 zł za 1.000 litrów. Organ odwoławczy podał, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), dalej powoływane jako rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, przewidywało wymóg posiadania oświadczenia nabywcy oleju o jego przeznaczeniu na cele opałowe. Według organu oświadczenie powinno umożliwić kontrolę dystrybucji oleju opałowego i jego faktycznego przeznaczenia na cele opałowe. Brak oświadczenia nabywcy lub posiadanie oświadczenia nieprawidłowego, nierzetelnego lub niepełnego, a w rezultacie uniemożliwiającego jego weryfikację powoduje, że podatnik traci prawo do zastosowania stawki preferencyjnej, co miało miejsce w rozpoznawanej sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty