Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2011 r., sygn. I GSK 287/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędziowie Andrzej Kuba NSA Zofia Przegalińska Protokolant Bogusław Piszko po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "M." K. M., W. K. Spółki jawnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 23 września 2009 r. sygn. akt I SA/Łd 132/09 w sprawie ze skargi "M." K. M., W. K. Spółki jawnej w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] grudnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. wyrokiem z 23 września 2009 r. sygn. akt I SA/Łd 132/09 oddalił skargę "M." Spółki jawnej K. M., W. K. z siedzibą w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z [...] grudnia 2008 r., nr [...] w przedmiocie zobowiązania tej Spółki w podatku akcyzowym za miesiące od sierpnia do grudnia 2005 r.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym.
Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Ł. decyzją z [...] października 2007 r. określił "M." K. M., W. K. Spółce jawnej zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiące od sierpnia do grudnia 2005 r. w wyższym wymiarze niż wynikający z deklaracji podatkowej. W toku postępowania kontrolnego organ ten ustalił, że Spółka prowadziła działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu międzynarodowych usług transportowych pojazdami specjalistycznymi. W działalności tej wykorzystywała między innymi naczepy wyposażone w agregaty Carrier i Thermo King. W okresie od stycznia do lipca 2005 r. agregaty były zasilane olejem napędowym, natomiast od sierpnia do grudnia 2005 r. olejem opałowym. W 2005 r. Spółka zakupiła 204.857 litrów oleju opałowego, z czego 45.000 litrów zużyto do urządzeń grzewczych, a 135,957 litrów do napędu agregatów chłodniczych. W tych okolicznościach organ uznał, że Spółka w kontrolowanym okresie zmieniła przeznaczenie części oleju opałowego zakupionego z preferencyjną stawką podatku akcyzowego, zużywając go na cele napędowe. Według stanowiska Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej silnik służący do napędu agregatów chłodniczych nie jest urządzeniem grzewczym, w konsekwencji czego zużycie w nim oleju opałowego nie stanowiło zużycia na cele opałowe i uzasadniało opodatkowanie oleju według wyższej stawki podatkowej. Jako podstawę materialnoprawną decyzji organ wskazał art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm., dalej: u.p.a.). Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu akcyzą podlega zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy. W rozpoznawanej sprawie organ za okres od stycznia do sierpnia 2005 r. zastosował stawkę sankcyjną w wysokości 1180/1000 litrów stosownie do § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.: dalej rozporządzenie), z kolei za miesiące od września do grudnia 2005 r. stawkę sankcyjną w wysokości 2.000 zł/1.000 litrów zgodnie z art. 65 ust. 1a pkt 1 u.p.a.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty