Wyrok NSA z dnia 12 maja 2011 r., sygn. I GSK 229/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 23 grudnia 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 1981/09 w sprawie ze skargi P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. Spółki z o.o. w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w W. kwotę 3.600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 grudnia 2009 r. o sygnaturze III SA/Wa 1981/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego. Decyzja ta utrzymała w mocy decyzję organu I instancji z dnia 24 czerwca 2005 r.
Sąd oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że wniosek P. Spółki z o.o. w W. z dnia 21 października 2004 r. o zwrot akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej od paliwa lotniczego należało rozpoznać odmownie z powodu uchybienia terminu określonego w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 674). Chodzi o paliwo dostarczane po dniu 15 maja, w czerwcu, lipcu i sierpniu 2004 r. w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a więc w związku z dostawami dokonanymi przed złożeniem wniosku o zwrot akcyzy.
Powyższa ocena została sformułowana w związku z następującymi okolicznościami sprawy.
W dniu 21 października 2004 r. P. Spółka z o.o. z siedzibą w W. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego I w W. z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego w wysokości 1.186.506 zł. Wniosek ten spowodowany został dostarczeniem paliwa w powyższym okresie w ramach wewnątrzwspólnotowej działalności gospodarczej. Chodzi o sprzedaż paliwa lotniczego przewoźnikom mającym siedziby poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Sprzedaż polegała na tankowaniu paliwa lotniczego do samolotów. Ponieważ pokład samolotu należącego do przewoźnika unijnego należy traktować jako terytorium państwa członkowskiego. Ubieganie się o zwrot akcyzy wynika z zawartej w cenie sprzedawanego paliwa lotniczego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty