11.01.2011 Podatki

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2011 r., sygn. I GSK 898/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędziowie NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) del. WSA Piotr Pietrasz Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. W. - "P." od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 22 lipca 2008 r. sygn. akt I SA/Rz 287/08 w sprawie ze skargi P. W. - "P." na decyzje Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...], nr .[...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w P. kwotę 2.700 (dwa tysiące siedemset) zł tytułem kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 22 lipca 2008 r., sygn. akt I SA/Rz 287/08 oddalił skargi P. W. (prowadzącego działalność gospodarczą jako "P.") na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Pr. z dnia [...] grudnia 2007 r. nr [...], nr [...]w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące: marzec, kwiecień, maj, czerwiec i lipiec 2005 r. Wymienionymi decyzjami organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzje Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Rz. z dnia [...] sierpnia 2007 r. w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za miesiące marzec, maj i czerwiec 2005 r. oraz uchylił decyzje organu pierwszej instancji z dnia [...] sierpnia 2007 r., określając zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiące kwiecień i lipiec 2005 r.

Sąd pierwszej instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów administracji, które stwierdziły, że P. W. w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą "P.", dokonywał w 2005 r. sprzedaży oleju opałowego na rzecz nieistniejących podmiotów. W związku z tą sprzedażą pobierane były od nabywców oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego, zgodnie z wymogami określonymi w § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.). Organ kontroli weryfikując powyższe oświadczenia (także korzystając z pomocy Urzędu Kontroli Skarbowej w W. oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w K.) dokonał sprawdzenia prawidłowości i rzetelności badanych dokumentów u kontrahentów kontrolowanego. W wyniku kontroli ustalono, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej P. W. wykazywał sprzedaż oleju opalowego na rzecz następujących nieistniejących podmiotów: W. G. prowadzącemu działalność gospodarczą pod firmą "[...]", A. B., W. L., [...]" s.c., Z. B., [...] Sp. z o.o. oraz W. K. "[...]". Ze zgromadzonego materiału dowodowego bezsprzecznie wynika, że lipcu 2005 r. P. W. dokonał sprzedaży [...] l oleju opałowego, w tym: [...] l na rzecz [...] , [...]na rzecz "[...], 3 330 l na rzecz [...] , [...]l na rzecz "[...]. Z ustaleń dokonanych przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. wynika, że nie można zidentyfikować nabywców oleju opałowego: [...]. W 2005 r. nie istniał już podmiot określony jako [...] Natomiast kontrola przeprowadzona u kontrahenta [...] nie wykazała zakupów w 2005 r. oleju opałowego od P. W. Organy podatkowe uznały, że przyjęcie przez sprzedawcę oświadczeń zawierających nieprawdziwe, fikcyjne dane nabywcy jest równoznaczne z ich brakiem ponieważ nie pozwala na identyfikację nabywcy. Oświadczenia takie nie są oświadczeniami w rozumieniu § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Brak było zatem podstaw do zastosowania niższej stawki podatku akcyzowego, a należało zastosować stawkę wyższą, właściwą dla olejów napędowych. Odebranie oświadczeń zawierającymi dane uniemożliwiające identyfikację nabywców było efektem niedochowania należytej staranności przez kontrolowanego i skutkowało tym, że z tytułu sprzedaży oleju opałowego na podstawie tych oświadczeń powstał w stosunku do niego obowiązek podatkowy. Z uwagi na niedokonanie przez skarżącego będącego podatnikiem samoobliczenia, zadeklarowania i zapłaty należnego podatku w ustawowym terminie, organ kontroli skarbowej zobligowany był w drodze decyzji określić należny podatek akcyzowy za miesiące marzec, kwiecień, maj, czerwiec i lipiec 2005 r. Określając zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za lipiec 2005 r. obniżono wysokość należnego podatku akcyzowego o kwotę akcyzy zapłaconą przez podatnika przy zakupie oleju opałowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne