Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. II FSK 1102/10
Określając zobowiązanie podatkowe powstające z mocy prawa decyzją organ musi uwzględnić wszelkie okoliczności, zarówno korzystne, jak i niekorzystne dla podatnika, aby wysokość tego zobowiązania w pełni odpowiadała wysokości wynikającej z obowiązujących przepisów prawa.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, (sprawozdawca), Protokolant Anna Dziewiż-Przychodzeń, po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej C. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Kr 1666/09 w sprawie ze skargi C. S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia 15 września 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej dotyczącej podatku od nieruchomości za 2004 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. na rzecz C. S.A. w W. kwotę 380 (słownie: trzysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 7 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1666/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę C. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia 15 września 2009 r., Nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej podatku od nieruchomości za 2004 r.
2. Ze stanu sprawy wynika, że pismem z dnia 23 marca 2009 r. C. S.A z siedzibą w W. (dalej: "Skarżąca") złożyła do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji Burmistrza B. z dnia 15 marca 2006 r. określającej wysokość zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości za rok 2004 i stwierdzającej nadpłatę w podatku od nieruchomości za 2004 r. Decyzja ta została wydana w postępowaniu wszczętym na żądanie Spółki. Jej pełnomocnik wniósł, na podstawie art. 75 § 2 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: "O.p.") o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości powstałej od 2001 do 2004 r. na skutek wykazania przez wnioskodawcę w deklaracjach dotyczących podatku od nieruchomości zobowiązania w wysokości wyższej niż należna i wpłacenia na rzecz organu zadeklarowanego podatku. Dodatkowo strona wniosła o zaliczenie powstałej nadpłaty za lata 2001-2004 w wysokości 414.058, 70 zł w całości na poczet przyszłych zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości. W wyniku dokonanej korekty podatek od nieruchomości za 2004 r. wyniósł 2.337.146,70 zł. Spółka wskazała we wniosku, że przyczyną zaistnienia nadpłaty było nieprawidłowe wliczenie do podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości w kategorii "budowle" linii, sieci i instalacji znajdujących się wewnątrz budynków, a także zewnętrznych instalacji doprowadzających media niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wnioskodawcy. Łączna kwota nadpłaty za 2004 r. według strony wyniosła 214 672,10 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty