Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26073)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.12.2011 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. II FSK 1141/10

    Sam sposób wypłaty środków finansowych z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej i innych wymienionych w przepisach instytucji międzynarodowych w ramach realizowanych programów jest wyłącznie kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla oceny źródła ich pochodzenia i w konsekwencji spełnienia przesłanki omawianego zwolnienia podatkowego.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia del. WSA Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 966/09 w sprawie ze skargi P. S.A. w S. na interpretacje indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 22 września 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów na rzecz P. S.A. w S. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

    Uzasadnienie

    1.1 Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 966/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, po rozpoznaniu skargi P. S.A. w S., uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w S., działającego z upoważnienia Ministra Finansów, z dnia 22 września 2009 r. w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

    1.2 Jak ustalił Sąd pierwszej instancji, P.S.A. (dalej: Spółka lub skarżąca) we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawiła następujący stan faktyczny: jest beneficjentem środków na dofinansowanie realizacji projektu - Dokapitalizowanie Funduszu Poręczeń Kredytowych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, finansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (w wysokości około 79 %) oraz ze środków refinansowanych z budżetu państwa (w wysokości około 21 %), a zarządzanego przez instytucję wdrażającą Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach tego projektu spółka wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa m.in. poprzez udzielanie poręczeń. Na poczet realizacji programu strona otrzymuje przedpłaty w postaci transz : płatności premii, płatności pośrednie, płatności końcowe. Środki te uzyskuje na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). W praktyce nie osiąga dochodu z tytułu realizacji usług w ramach projektu, gdyż środki przekazywane są na rachunek lokat terminowych, z których Fundusz otrzymuje odsetki, które zgodnie z umową o realizację projektu w okresie realizacji projektu oraz w okresie 5 lat, Fundusz zobowiązany jest do ich przekazania na cele realizacji projektu. Na tym tle Spółka sformułowała pytania, czy otrzymane za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości środki z budżetu państwa i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu podlegają w całości zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych a także, czy odsetki uzyskane od środków otrzymanych na sfinansowanie projektu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. W ocenie Spółki , środki otrzymane na sfinansowanie projektu są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, albowiem finansują działania w ramach programów Unii Europejskiej. Niezależnie od przedstawionych argumentów dotyczących charakteru otrzymanych przez nią środków i ich ostatecznego pochodzenia Spółka wskazała, że biorąc pod uwagę jedynie sposób wypłaty tych środków pieniężnych tj. przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, mogą one korzystać również ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej: u.p.d.o.p. - oraz art. 17 ust. 1 pkt 14b tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. Brzmienie przepisu pozwala zatem według niej uznać, iż kwota wsparcia finansowego otrzymana od PARP (agencji rządowej dysponującej co do zasady środkami budżetowymi wykorzystywanymi również do prefinansowania pomocy zagranicznej) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Zdaniem skarżącej, również odsetki od otrzymanych środków uzyskane w związku z przechowywaniem ich na terminowych rachunkach bankowych podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy), przy czym zwolnienie to nie obejmuje już odsetek od skapitalizowanych wcześniej odsetek zwolnionych z opodatkowania. Minister Finansów, działając poprzez upoważniony organ - Dyrektora Izby Skarbowej w B., w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2009 r. stwierdził, że stanowisko spółki nie jest prawidłowe. Organ wyjaśnił, że podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004-2006 są fundusze strukturalne, których status prawny określają przepisy wspólnotowe (Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych), a także przepisy ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw jest programem operacyjnym służącym realizacji Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 przy wykorzystaniu środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej mogą pożyczać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one, więc udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa, których zwrot następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W konsekwencji przyjęta zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską. Zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa co oznacza, że nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie o którym mowa w przepisie art. 17 ust.1 pkt 23 u.p.d.o.p. Środki te nie stanowią także kwot otrzymanych od agencji rządowych, które otrzymały je na ten cel z budżetu państwa, a więc zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p. nie znajduje także zastosowania, ponieważ wypłacająca pomoc Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie otrzymała tych środków z budżetu państwa. W konkluzji organ stwierdził, że środki otrzymane przez spółkę na sfinansowanie przedmiotowego projektu nie będą korzystały ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p., a nadto w części jakiej stanowią pokrycie kosztów zarządu i administracji, stanowią przychód wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Spółka pismem z dnia 8 października 2009 r., wezwała organ podatkowy do usunięcia naruszenia prawa, a po uzyskaniu stanowiska organu z dnia 27 października 2009 r. podtrzymującego wydaną interpretację - wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. W skardze podniosła, że prefinansowanie projektu ze środków budżetu państwa nie stoi na przeszkodzie do zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p. i szeroko argumentując swoje stanowisko powołała się na orzeczenia wojewódzkich sądów administracyjnych. Zarzuciła także brak spójności w stanowisku organu, który z jednej strony odmawia zwolnienia z opodatkowania uzyskanych środków na realizację projektu z uwagi na to, że pochodzą z budżetu państwa a z drugiej strony odmawia zwolnienia stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z uwagi na to, że nie pochodzą z budżetu państwa.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • CIT/PIT - przepisy wspólne
    • Jak rozliczyć wydatki związane z zatrudnieniem stażysty
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 29 maja do 13 lipca 2025 r.
    • Czy działalność hotelarska prowadzona przez fundację rodzinną może korzystać ze zwolnienia z CIT
    • Czy dofinansowanie kosztów praktyk absolwenckich jest opodatkowane podatkiem dochodowym – wyjaśnienia MF
    • USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Art./§ 17
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    16.10.2025 13:15 Podatki
    Płatnik nie może składać oświadczenia WH-OSC przed wypłatą należności zobowiązującej go do zastosowania mechanizmu pay and refund – Szef KAS zmienił stanowisko
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. II FSK 612/25
    Czytaj więcej
    07.10.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.393.2025.2.KM
    Czytaj więcej
    07.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II FSK 48/23
    Czytaj więcej
    30.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.400.2025.3.MW
    Czytaj więcej
    24.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 września 2025 r., sygn. II FSK 593/25
    Czytaj więcej
    24.09.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.67.2025.2.BB
    Czytaj więcej
    23.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. II FSK 580/25
    Czytaj więcej
    17.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2025 r., sygn. II FSK 23/23
    Czytaj więcej
    17.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2025 r., sygn. II FSK 617/25
    Czytaj więcej
    17.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2025 r., sygn. II FSK 82/23
    Czytaj więcej
    17.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2025 r., sygn. II FSK 75/23
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. II FSK 1178/24
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. II FSK 88/23
    Czytaj więcej
    27.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 27 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 22/23
    Czytaj więcej
    27.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 27 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 1/23
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 16/23
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 1535/22
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 47/23
    Czytaj więcej
    20.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 11/23
    Czytaj więcej
    07.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 1114/24
    Czytaj więcej
    07.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 1477/22
    Czytaj więcej
    07.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 2061/23
    Czytaj więcej
    07.08.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 1492/22
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.