Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    07.12.2010

    Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2010 r., sygn. II OSK 1963/10

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak ( spr.) Sędziowie sędzia NSA Maria Czapska -Górnikiewicz sędzia del. WSA Jolanta Augustyniak - Pęczkowska Protokolant Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 czerwca 2010 r. sygn. akt IV SA/Wa 652/10 w sprawie ze skargi T.P. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 2 czerwca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T.P. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] stycznia 2010 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.

    W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, po rozpoznaniu wniosku skarżącego, decyzją z dnia [...] października 2009 r. odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Wojewody Małopolskiego z dnia [...] września 2008 r. o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą; "Uporządkowanie ruchu w centrum Muszyny, droga odbarczająca w kierunku granicy państwa - budowa obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 971 w Muszynie".

    W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że nie jest zasadny zarzut naruszenia art. 156 § 1 pkt 4 k.p.a. w zw. z art. 28 k.p.a., ponieważ pomiędzy Województwem Małopolskim, a Miastem i Gminą Uzdrowiskową Muszyna w dniu 26 lutego 2007r. zawarto umowę w przedmiocie opracowania pełnej dokumentacji budowlanej łącznie z niezbędnymi opracowaniami i uzgodnieniami, dotyczącej drogi obarczającej, tj. obwodnicy służącej wyprowadzeniu ruchu w kierunku Żegiestowa i Piwnicznej oraz przejścia granicznego z Centrum Muszyny, jako nowej trasy drogi wojewódzkiej nr 971 w ścisłym centrum Muszyny, którą w imieniu Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna podpisał Burmistrz. Powyższa umowa wraz z załącznikami stanowiła porozumienie administracyjne, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych, na podstawie którego Burmistrz Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna pełnił rolę inwestora, w rozumieniu art. 20 pkt 3 tej ustawy. Dlatego też stroną uprawnioną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a także adresatem decyzji był Burmistrz i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie rodzi praw do terenu inwestycji, lecz stanowi ustawowo dopuszczoną formę oceny dopuszczalności realizacji inwestycji przez pryzmat zachowania wymagań w zakresie ochrony środowiska. Złożenie wniosku o wydanie takiej decyzji powoduje, że wnioskodawca uzyskuje interes prawny i tym samym staje się stroną w rozumieniu art. 28 k.p.a. Fakt zawarcia porozumienia między zarządcami dróg był znany organowi z urzędu, dlatego też okoliczność ta nie wymagała wezwania do uzupełnienia dowodów. Organ wskazał, że wniosek złożony przez inwestora w dniu 27 lutego 2008 r. dotyczył przedsięwzięcia, które miało obejmować m.in. budowę ulicy należącej do klasy dróg publicznych "zbiorcze" oraz budowę dwóch placów parkingowych na 50 i 10 pojazdów osobowych. Pismem z dnia 4 marca 2008 r. inwestor uzupełnił swój wniosek doprecyzowując nazwę przedsięwzięcia oraz wskazując, że będzie obejmowało budowę ulicy należącej do klasy dróg publicznych "główne" oraz budowę dwóch placów parkingowych na 55 i 20 pojazdów osobowych. Organ stwierdził, że w istocie postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach obejmowało swym zakresem pierwotny wniosek inwestora z dnia 27 lutego 2008 r., w wyniku czego decyzja z dnia [...] września 2008 r. dotyczyła również zakresu inwestycji określonego w pierwotnym wniosku. Organ przyznał więc, że doszło do uchybienia obowiązkowi uwzględnienia zmienionego zakresu inwestycji, jednak uchybienie to nie może wywołać skutku w postaci nieważności kontrolowanej decyzji, gdyż nie narusza ona przepisu art. 61 § 1 k.p.a. w sposób rażący. Zdaniem organu kwestia oceny podstaw do ewentualnego stwierdzenia nieważności postanowienia Wojewody Małopolskiego z dnia 19 września 2008 r., którym organ ten dokonał sprostowania kontrolowanej decyzji powinna nastąpić w odrębnym postępowaniu. Organ jako niezasadny ocenił zarzut rażącego naruszenia art. 7 i 77 § 1 k.p.a. wobec nieuwzględnienia faktu, że inwestycja przebiega w bliskiej odległości od obszarów chronionych oraz nieprzeprowadzenie stosownego postępowania wyjaśniającego. Zdaniem organu ewentualne naruszenie zasady wynikającej z art. 7 k.p.a. nie może stanowić przesłanki do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej, a jedynie jej uchylenia w toku postępowania odwoławczego. Organ wskazał, że postanowieniem z dnia 26 marca 2008 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowym Sączu wydał opinię o braku potrzeby opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko. Postanowieniem z dnia 30 czerwca 2008 r. Wojewoda Małopolski stwierdził, że nie jest wymagane sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Poza uzyskaniem opinii wymaganych ustawą organ I instancji zwrócił się także do Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody w Krakowie oraz do Zarządu Popradzkiego Parku Krajobrazowego o opinię w przedmiocie konieczności sporządzenia raportu, z uwagi na możliwe znaczące oddziaływanie projektowanej inwestycji na obszar Natura 2000. Organ I instancji zgromadził więc materiał dowodowy pozwalający na ocenę czy inwestycja może znacząco negatywnie wpływać na środowisko, w tym również obszar Natura 2000 "Ostoja Popradzka" oraz na park krajobrazowy. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymagało obligatoryjnego sporządzenia raportu, a zatem procedura oceny oddziaływania na środowisko polegała na uzyskaniu wymaganych opinii i uzgodnień. Procedura ta wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę Popradzkiego Parku Krajobrazowego, a zatem decyzja nie narusza także art. 17 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody. W ocenie organu uzasadnienie faktyczne decyzji z dnia 5 września 2008 r. zawiera wymagane elementy uzasadnienia określone w art. 107 § 3 k.p.a. i jakkolwiek nie przyporządkowuje określonych dowodów do wskazanych faktów, to jednak wymienione w uzasadnieniu dowody dają podstawę do stwierdzenia, w jaki sposób fakty te zostały udowodnione. W związku zaś ze stwierdzeniem w tym zakresie nieznacznych uchybień, nie zaś naruszeń o rażącym charakterze, nie ma przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. W ocenie organu I instancji brakowało obiektywnych przesłanek do uznania, ze planowana inwestycja będzie oddziaływać w sposób znaczący na projektowany obszar ochrony siedlisk Natura 2000 o czym przesądzał także obiektywny czynnik w postaci lokalizacji drogi względem obszaru Natura 2000. Zdaniem organu kontrolującego zgromadzona dokumentacja w sprawie pozwalała wykluczyć, że realizacja przedsięwzięcia będzie mogła w znaczący sposób pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin i siedlisk zwierząt lub w inny sposób wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony wyznaczono obszar Natura 2000 "Ostoja Popradzka", a organ I instancji miał podstawy do dokonania analizy oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 47 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Zdaniem organu w kontrolowanej decyzji nie występuje żadna z przesłanek wymienionych w art. 156 § 1 k.p.a.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Art./§ 156
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    25.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1699/24
    Czytaj więcej
    18.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1879/25
    Czytaj więcej
    18.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2727/22
    Czytaj więcej
    18.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2728/22
    Czytaj więcej
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. II OSK 1209/24
    Czytaj więcej
    28.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 28 października 2025 r., sygn. III OSK 1257/24
    Czytaj więcej
    28.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 28 października 2025 r., sygn. III OSK 1713/25
    Czytaj więcej
    23.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 23 października 2025 r., sygn. III OSK 2276/22
    Czytaj więcej
    16.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 października 2025 r., sygn. III OSK 2098/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2068/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. II OSK 2619/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. II OSK 2509/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. II OSK 2561/24
    Czytaj więcej
    10.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2025 r., sygn. I OSK 2756/23
    Czytaj więcej
    10.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2025 r., sygn. I OSK 2757/23
    Czytaj więcej
    10.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2025 r., sygn. III OSK 1663/25
    Czytaj więcej
    08.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III OSK 2190/22
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. I OSK 2323/22
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. III OSK 2139/22
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. III OSK 2046/22
    Czytaj więcej
    01.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 października 2025 r., sygn. II OSK 1232/25
    Czytaj więcej
    01.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 października 2025 r., sygn. II OSK 2536/24
    Czytaj więcej
    01.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 października 2025 r., sygn. III OSK 591/25
    Czytaj więcej
    30.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 30 września 2025 r., sygn. III OSK 1630/24
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.