Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606708)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88729)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35839)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    30.11.2010

    Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2010 r., sygn. II OSK 1223/10

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie sędzia NSA Barbara Adamiak sędzia del. NSA Jerzy Krupiński (spr.) Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2010r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej, J. W. oraz J. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 26 października 2009 r. sygn. akt II SA/Lu 271/09 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia [...] lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia oddala skargi kasacyjne

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 26 października 2009 r., sygn. akt II SA/Lu 271/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia [...] lutego 2009 r., nr [...], w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia, uchylił zaskarżoną decyzję.

    Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy:

    Decyzją z dnia [...] grudnia 2008 r., Wójt Gminy Czemierniki ustalił, na wniosek A. A., środowiskowe uwarunkowania zgody na rozbudowę fermy indyków, polegającej na budowie kurnika na 6500 sztuk indyków, o powierzchni zabudowy 2600 m?, na działce nr [...], położonej w miejscowości Stoczek.

    W wyniku rozpoznania odwołania J. C., W. T., J. W. i A. M. - mieszkańców w/w miejscowości, nie wyrażających zgody na budowę kurnika, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białej Podlaskiej uchyliło zaskarżone rozstrzygnięcie i sprawę przekazało do ponownego rozpoznania organowi I instancji. Uzasadniając swoje stanowisko organ zakwestionował przede wszystkim przydatność, sporządzonego w sprawie, raportu oddziaływania na środowisko, co wynika z przyjęcia przez rzeczoznawcę odmiennych wartości tzw. dużych jednostek przeliczeniowych (DJP), stanowiących podstawę sporządzenia raportu. Organ przypomniał, że przedmiotowa budowa dotyczyła kurnika na 6500 sztuk indyków, a łącznie z już istniejącym stadem miało to być 17 500 sztuk. Według przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, indyki przelicza się współczynnikiem 0,024, to zaś oznacza, że liczba 6500 indyków odpowiada 165 DJP. Doliczając już istniejącą obsadę, w fermie będzie prowadzona hodowla 17 500 indyków czyli 420 DJP. Tymczasem rzeczoznawca opracowując raport odniósł go do 323 DJP, stosując współczynniki niewykazane w rozporządzeniu. Jednocześnie Kolegium podkreśliło, że wprawdzie różnica ta nie jest na tyle znaczna, aby przedsięwzięcie zmieniało kategorię zakwalifikowania pod względem uciążliwości dla środowiska, to jednak zdaniem organu odwoławczego różnica ta dyskwalifikuje merytoryczną przydatność raportu jako środka dowodowego w sprawie. Nie można bowiem uznać za zgodny z prawem raportu, który opiera się na błędnych założeniach. Ponadto w ocenie Kolegium organ I instancji nie wykazał, w czym, jego zdaniem miałaby się wyrażać zgodność lokalizacji kurnika z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i konkretnie, z którymi jego normami. Kolegium zaznaczyło, że organ I instancji przyjął obowiązywanie na terenie Gminy Czemierniki miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego, uchwalonego uchwałą Rady Gminy Czemierniki nr VIII/48/2003 z dnia 18 lipca 2003 r., co nie jest jednak całkowicie pewne. Plan ten bowiem nie jest zupełnie nowym planem, a jedynie zmianą planu poprzedniego. Tymczasem na mocy przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. stare plany utraciły moc z dniem 31 grudnia 2003 r. Przepis art. 87 ust. 3 tej ustawy stanowi, że tereny, których nie obejmują nowe plany, od 1 stycznia 2004 r. nie mają planów miejscowych i ich zagospodarowanie podlega odrębnemu reżimowi. W ocenie Kolegium organ I instancji nie wykazał w żaden sposób, dlaczego uznał, że jest to teren przeznaczony do produkcji rolnej, a nawet jeśli tak jest, to jakie ustalenia w części tekstowej planu są przypisane do tak oznaczonego terenu i z czego wynika wniosek, że istnieje możliwość budowy kolejnego kurnika. Kolegium stwierdziło, nie przesądzając wyników ponownej analizy treści planu przez organ I instancji, że aktualnie obowiązujący plan dla terenów upraw polowych, które być może są tożsame z terenami przeznaczonymi do produkcji rolnej, przewiduje tylko możliwość lokalizowania infrastruktury technicznej, a także, pod dodatkowymi warunkami, stacji benzynowych i gazowych, zaś zabudowę tylko zagrodową i jednorodzinną na terenach rolnych należących do nadleśnictwa. Kolegium za całkowicie nieprzekonujący i dowolny uznało wniosek Wójta, że inwestycja nie wymaga utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Zwrócono także uwagę na lukę w materiale dowodowym, która polega na tym, że odwołujący powoływali się na fakt położenia całej gminy w obszarze Natura 2000, podczas gdy na żadnym etapie postępowania, a także w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji nie ma o tym mowy. Przy ponownym rozpoznaniu sprawy Kolegium nakazało wezwać stronę do usunięcia braków formalnych wniosku, przedłożenia poprawnego formalnie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko, a nadto zaleciło dokonanie oceny, czy konieczne jest powtórzenie wszystkich, czy niektórych czynności procesowych i dokładne ustalenie treści prawa miejscowego. Ponadto, zdaniem organu odwoławczego, konieczne jest określenie w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach konkretnych warunków, wypowiedzenie się co do urządzeń infrastruktury technicznej, płyty gnojowej, silosów na paszę, zieleni izolacyjnej i wszystkich innych zagadnień istotnych dla sprawy, nie wyłączając także oceny trwałości umów na odbiór nawozu, czy wypowiedzenia się co do konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – październik 2025 r.
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 20 listopada 2024 r. do 1 stycznia 2025 r.
    • USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Art./§ 14
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    18.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2602/22
    Czytaj więcej
    28.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 28 października 2025 r., sygn. III OSK 1130/22
    Czytaj więcej
    28.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 28 października 2025 r., sygn. III OSK 1055/24
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 2377/22
    Czytaj więcej
    08.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III OSK 2252/22
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. III OSK 2059/22
    Czytaj więcej
    23.09.2025
    Postanowienie NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. III OW 55/25
    Czytaj więcej
    12.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. III OSK 2452/24
    Czytaj więcej
    03.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 3 lipca 2025 r., sygn. III OSK 1084/22
    Czytaj więcej
    01.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 1 lipca 2025 r., sygn. III OSK 2971/24
    Czytaj więcej
    26.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2025 r., sygn. II OSK 1308/24
    Czytaj więcej
    24.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1021/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1002/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Stwierdzenie nieważności decyzji środowiskowej z uwagi na rażące naruszenie przepisów prawa ochrony środowiska - Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1103/23
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 814/22
    Czytaj więcej
    10.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 732/22
    Czytaj więcej
    22.05.2025
    Wyrok NSA z dnia 22 maja 2025 r., sygn. III OSK 2971/23
    Czytaj więcej
    22.05.2025
    Wyrok NSA z dnia 22 maja 2025 r., sygn. III OSK 326/22
    Czytaj więcej
    20.05.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej dotyczącej środowiskowych uwarunkowań realizacji stacji bazowej telefonii komórkowej - Wyrok NSA z dnia 20 maja 2025 r., sygn. III OSK 150/22
    Czytaj więcej
    13.05.2025
    NSA uchyla wyrok WSA i przekazuje sprawę o opłatę podwyższoną za korzystanie ze środowiska do ponownego rozpoznania - Wyrok NSA z dnia 13 maja 2025 r., sygn. III OSK 2561/23
    Czytaj więcej
    13.05.2025
    Wyrok NSA z dnia 13 maja 2025 r., sygn. III OSK 7433/21
    Czytaj więcej
    13.05.2025
    Wyrok NSA z dnia 13 maja 2025 r., sygn. III OSK 7434/21
    Czytaj więcej
    13.05.2025
    Wyrok NSA z dnia 13 maja 2025 r., sygn. III OSK 7435/21
    Czytaj więcej
    13.05.2025
    Deklaratywny charakter decyzji o opłacie podwyższonej za korzystanie ze środowiska i jej odróżnienie od administracyjnej kary pieniężnej - Wyrok NSA z dnia 13 maja 2025 r., sygn. III OSK 2562/23
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.