Postanowienie NSA z dnia 5 listopada 2010 r., sygn. II OSK 2132/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Leszek Leszczyński po rozpoznaniu w dniu 5 listopada 2010 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. P. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 września 2010 r., sygn. akt IV SAB/Po 46/10 umarzające postępowanie w sprawie ze skargi D.P. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krotoszynie w dokonaniu oceny wykonanego obiektu postanawia 1.uchylić zaskarżone postanowienie i odrzucić skargę 2.zwrócić D.P. kwotę 100 (sto) zł tytułem uiszczonego wpisu od skargi z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 7 września 2010 r., sygn. akt IV SAB/Po 46/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu na podstawie art. 161 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) umorzył postępowanie w sprawie ze skargi D.P. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krotoszynie w dokonaniu oceny wykonanego obiektu.
W uzasadnieniu wskazano, że w sytuacji, gdy organ administracji publicznej, którego dotyczyła skarga na bezczynność, do daty orzekania przez sąd administracyjny wyda akt lub podejmie czynność, której domagała się strona, to organ ten przestaje tkwić w bezczynności. Zgodnie z przepisem art. 161 § 1 pkt 3 p.p.s.a. sąd wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania, gdy postępowanie z innych przyczyn stało się bezprzedmiotowe. W niniejszym postępowaniu, jak wskazano, należy mieć na uwadze interpretację przepisów prawa stanowiących o skardze na bezczynność w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 sierpnia 2008 r. II OSK 1155/07: "W ramach skargi na bezczynność nie można rozstrzygać kwestii merytorycznych i określać, w jaki sposób powinna być rozpatrzona sprawa w postępowaniu administracyjnym." Wobec tego sąd administracyjny w ramach rozpoznawania skargi na bezczynność organu administracji publicznej nie może nakazywać organowi wydania decyzji, postanowienia lub podjęcia czynności określonej treści. Uwzględnienie skargi na bezczynność organu jest wyłączone w przypadku wydania decyzji, niezależnie od tego, czy nastąpiło to w terminie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego. Prawidłowość podjętej decyzji lub czynności może zostać poddana ocenie w innej sprawie w toku postępowania odwoławczego i następnie wskutek skargi do sądu administracyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty