17.02.2010 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. I OSK 1205/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Pocztarek (spr.) sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska Protokolant Anna Pośpiech -Kłak po rozpoznaniu w dniu 3 lutego 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 30 czerwca 2009 r. sygn. akt II SA/Ol 392/09 w sprawie ze skargi J. P na czynność Prezydenta Miasta O. z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 30 czerwca 2009 r., sygn. akt II SA/Ol 392/09, po rozpoznaniu skargi J. P na czynność Prezydenta Miasta z dnia [...] lutego 2009 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności Prezydenta Miasta O. i uznał uprawnienie J. P do otrzymania zwrotu opłaty za kartę pojazdu nr [...] wydaną na podstawie decyzji Prezydenta Miasta O. z dnia [...] listopada 2004 r., nr [...], pobraną ponad kwotę wynikającą z art. 77 ust. 3 w zw. z ust 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz zasądził od Prezydenta Miasta na rzecz skarżącego J. P kwotę 100 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd wskazał, że decyzją nr [...] z dnia [...] listopada 2004 r. Prezydent Miasta O. dokonał rejestracji pojazdu marki [...], będącego własnością J. P, wydając kartę pojazdu seria nr [...]. Wnioskiem z dnia 18 lutego 2008 r., skarżący zwrócił się do Prezydenta Miasta O. o zwrot nadpłaty w wysokości 425 zł za wydanie wskazanej karty pojazdu. Decyzją z dnia [...] marca 2008 r. Prezydent Miasta O., powołując m.in. art. 207 w zw. z art. 74 ustawy Ordynacja podatkowa - odmówił stwierdzenia nadpłaty w celu zwrotu wnioskowanej części opłaty za wydanie karty pojazdu, a rozstrzygnięcie to zostało utrzymane w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. (decyzją z dnia [...] czerwca 2008 r.). Wskazane decyzje zostały jednak uchylone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 17 września 2008 r., sygn. akt I SA/Ol 340/08. W uzasadnieniu wyroku Sąd powołał m.in. wyrok TK z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04 (Dz. U. z 2006, Nr 15, poz. 119), w którym stwierdzono niezgodność § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP. Jednocześnie TK orzekł, że przepis ten traci moc obowiązującą z dniem 1 maja 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie podał ponadto, że w świetle uchwały NSA z 4 lutego 2008 r., sygn. akt OPS 3/07 (ONSAiWSA 2008, Nr 2, poz. 21), żądanie zwrotu opłaty za wydanie karty pojazdu, uiszczonej na podstawie § 1 ust. 1 cytowanego rozporządzenia jest sprawą administracyjną, którą organ załatwia w drodze aktu lub czynności, na które przysługuje skarga do Sądu Administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Powołując się na moc wiążącą uchwał Naczelnego Sądu Administracyjnego Sąd uznał, że opłata za wydanie karty pojazdu nie ma charakteru podatkowego, do załatwienia sprawy o jej zwrot nie mają zatem zastosowania przepisy Ordynacji podatkowej o zwrocie podatku. We wskazanym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie dokonał także oceny prawnej, czy niekonstytucyjny przepis § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r., który w świetle cytowanego wyroku TK z 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04, utracił moc obowiązującą z dniem 1 maja 2006 r., mógł stanowić podstawę do pobrania w dniu 15 listopada 2004 r.. opłaty za kartę pojazdu w wysokości 500 zł. Sąd zauważył przy tym, że jedyną możliwością odmowy zastosowania przez organ administracji publicznej aktu wykonawczego jest sytuacja, w której Sąd Administracyjny kontrolując legalność zaskarżonej decyzji, bądź czynności odmówi zastosowania przepisu aktu podustawowego sprzecznego z ustawą. Wówczas, stosownie do art. 153 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, organ administracji publicznej przy ponownym rozpoznaniu sprawy będzie związany oceną prawną Sądu. W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, upoważnienie zawarte w art. 77 ust. 5 (omyłkowo oznaczonym jako ust. 6) w zw. z ust. 4 pkt 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym nie uprawniało Ministra Infrastruktury do określenia w rozporządzeniu wysokości opłaty za kartę pojazdu w wysokości przewyższającej koszt związany z drukiem i dystrybucją takiej karty. Wobec powyższego Sąd wskazał, że "organ rejestracyjny, który będzie ponownie rozpatrywał sprawę, zgodnie z art. 153 P.p.s.a. (ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), będzie zobowiązany nie zastosować ww. przepisu rozporządzenia z 2003 r.". Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 17 września 2008 r., sygn. akt I SA/Ol 340/08, jest prawomocny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne